Majoritatea expertilor in domeniul sigurantei rutiere sunt de acord ca cel mai important contribuitor la decesele rutiere din intreaga lume este viteza, numita in mod obisnuit ca viteza necorespunzatoare a vehiculului sau simplu „viteza”.

Definitia vitezei

Este util sa se stabileasca o definitie de lucru a „vitezei” in sensul evaluarii de catre politie a rolului vitezei intr-un accident.

Definitia aplicarii generale in acest modul este redactata de la OCDE (Organisation for Economic Cooperation and Development), ECMT (European Committee of Minsters of Transport) (2006), care este: „Accelerarea cuprinde viteza excesiva (conducerea deasupra limitei de viteza) sau viteza necorespunzatoare (conducerea prea rapida pentru conditii, dar in limitele).”

Vitezele mai mari cresc riscul unei accidentari din mai multe motive. Este mult mai probabil ca un sofer va pierde controlul asupra vehiculului, nu reuseste sa anticipeze pericolele viitoare in timp util si, de asemenea, determina alti utilizatori ai drumului sa judece gresit viteza vehiculului. Este clar ca distanta parcursa intr-un anumit moment – si astfel distanta parcursa a soferul reactionanad la o situatie nesigura pe drumul din fata – este mai mare pentru calatorii la o viteza mai mare. In plus, distanta de oprire pentru un vehicul, dupa ce soferul reactioneaza si franeaza, va fi mai lunga la o viteza mai mare de deplasare.

Studiile au aratat ca timpul de reactie poate fi foarte mica ca o secunda, dar s-a constatat ca majoritatea timpilor de raspuns au fost intre 1,5 si 4 secunde.

Consecintele unor astfel de factori sunt ilustrate in Figura 1.2.

Figura prezinta distantele in care reactioneaza soferul si distantele in care acesta franeaza in metri ilustrand ce se poate intampla daca un copil intra pe drum cu aproximativ 13 metri in fata unei masini. Daca autovehiculul se deplaseaza la o viteza de 30 km / h, acesta se poate opri fix inainte sa-l loveasca pe copil, dar daca viteza masinii este de 50 km / h, distanta parcursa de sofer in timpul de reactie (14 metri) este mai mare decat distanta fata de copil. Prin urmare, copilul va fi lovit de masina care calatoreste la 50 km / h si de sansele acestuia de supravietuire sunt mici.

Viteza excesiva si inadecvata este cea mai mare problema de siguranta rutiera in multe tari. In timp ce identificarea factorilor contributorii in accidentele de trafic poate fi oarecum subiectiva, exista anchete si studii care sugereaza ca o treime din coliziunile care duc la o fatalitate implica un element de exces de viteza. Viteza este un factor agravant in toate accidentele.

STUDIU DE CAZ – Viteza in accidente, Noua Zeelanda

Frith et al a atribuit 31% din totalul deceselor si 17% din toate leziunile grave din Noua Zeelanda depasirii vitezei in anul 2002, pe baza datelor politie. Ei au precizat in continuare ca aceste niveluri ar putea sa subestimeze impactul maxim al vitezei asupra accidentelor si a ranirilor grave, avand in vedere faptul ca viteza contribuie la severitatea rezultatelor accidentului indiferent de cauza.

Ei au indicat ca, ca o estimare generala, daca viteza medie pe drumurile rurale din Noua Zeelanda ar fi fost redusa cu doar 4 km / h, numarul total al accidentelor rutiere cu deces ar scadea cu aproximativ 15%, iar numarul total al ranitilor cu aproximativ 8% – ceea ce inseamna ca aproximativ 45 de decese si 480 leziuni raportate ar fi fost.

Cresterea usoara a vitezei duce la cresterea semnificativa a riscului de accidente. Studiile ofera dovezi directe ca viteza de doar 5 km / h peste medie la 60 km / h in zonele urbane si 10 km / h peste medii in zonele rurale, sunt suficiente pentru a se dubla riscul unui accident – aproape echivalent cu cresterea riscului asociat concentratiei de alcool din sange de 0,05 g / 100 ml (limita de alcool din sange pentru conducerea in multe tari). Dovezile indica, de asemenea, ca „viteza moderata” (in limita de 10 sau 15 km / h peste limita afisata), contribuie in mod semnificativ la accidentele rutiere grave – comparabila cu contributia unor viteze extreme – deoarece este atat de comuna.

Problema depasirii vitezei a crescut de-a lungul anilor din cauza vitezei marite pe care autoturismele noi sunt capabile sa o prinda, in multe cazuri, se dubleaza limita de viteza existenta in zonele rurale. Multe masini moderne sunt acum capabile sa accelereze cu usurinta, ceea ce, nu era posibil cand au fost introduse pentru prima data limitele de viteza. Prin urmare, este mai mult o provocare sa convingi soferii sa mearga in limitele de viteza postate.
Dupa cum demonstreaza Figura 1.3, dezvoltarea tehnologiilor motoarelor in ultimii 40 de ani a dus ca majoritatea masinilor sa aiba o viteza maxima care depaseste limitele maxime de viteza. Aceasta prezinta provocari in ceea ce priveste gestionarea vitezei de deplasare in limitele de viteza atat la nivel inalt, cat si la nivel scazut.

procentuldemasinivanduteinfranta

 

STUDIU DE CAZ – Efectul modificarilor limitelor de viteza

O revizuire a studiilor privind modificarea limitelor de viteza de la mai multe tari (Africa de Sud, Belgia, Finlanda, Franta, Marea Britanie, Germania, SUA si Noua Zeelanda) unde limita de viteza a fost redusa sau a fost introdusa o noua limita a constatat o reducere a accidentelor rutiere de la 8% pana la 40% .

Cercetarile din America au examinat efectul modificarii limitelor de viteza privind decesele pe autostrazi. Accidente rutiere cu fatalitati in grupurile de state care si-au ridicat limitele de viteza de la 65 la 70-75 mph au crescut cu 38% si, respectiv, cu 35%, comparativ cu nivelul fatalitatilor in statele care nu si-au schimbat limita de viteza.

Exista un numar considerabil de cercetari din intreaga lume (dar desfasurate in principal in tari cu venituri mai mari) care demonstreaza in mod clar relatia dintre viteza si riscuri. Exista o constatare consecventa a cercetarii ca o viteza mai mare creste numarul accidentelor, ranilor si rata mortalitatii, iar viteza descrescatoare le reduce. Un exemplu este modelul Power care estimeaza efectele schimbarii vitezei medie pe incidenta si severitatea accidentului. Aceasta sugereaza ca o crestere de 5% a vitezei medie duce la o crestere de aproximativ 10% a accidentelor care implica raniri si o cresterea cu 20% a celor care implica decese (figura 1.4).

variatiapower-accidentesiviteza

Aceasta relatie rezulta atat din legile fizicii, cat si din abilitatile cognitive ale soferul sa se ocupe de circumstante neasteptate (dar adesea previzibile). Cu viteze mai mari, viteza de impact intr-un accident creste, ca si fortele pe care trebuie sa le absoarba vehiculul si ocupantii. Vitezele mai mari implica si faptul ca utilizatorii rutieri au o posibilitate mai mica de a intreprinde actiuni preventive.

 

STUDIU DE CAZ – Cresterea si scaderea limitei nationale de viteza, SUAIntre 1987 si 1988, 40 de state din SUA au ridicat limita de viteza pe autostrazile interstatale de la 55 mph (88 km / h) la 65 mph (104 km/h). Acest lucru a dus la o crestere a vitezei medii a masinii de aproximativ 5 km / h.
In aceeasi perioada s-a inregistrat o crestere a numarului de decese pe aceste drumuri cu 20-25%.

Din modulul – De ce sa ne concetram asupra vitezei?

Share: