campaniidesigurantarutiera

De la combaterea conducerii in stare de ebrietate, pana la utilizarea centurii de siguranta – campaniile au fost de mult timp cheia eforturilor pentru drumuri mai sigure. Am analizat cateva exemple de campanii de succes in domeniul sigurantei rutiere de la trei dintre cele mai performante tari din lume pentru a vedea abordarile lor fata de cele din Anglia.

Suedia: “Loteria cu camere de viteza”

Loteria cu camera de viteza a fost o campanie care a inregistrat rezultate semnificative in incercarea de a reduce viteza de deplasare.

campaniidesigurantarutiera-suedia

Sursa: The Fun Theory

Volkswagen a lansat o competitie numita The Fun Theory1, care a provocat participantii sa prezinte idei care ar schimba pozitiv comportamentul soferilor facandu-l distractiv. Castigatoare – Lottery Speed Camera – a fost creata pentru a incuraja oamenii sa respecte limita de viteza. Conceptul a fost simplu: daca camera de filmat a surprins soferii ca accelereaza, banii lor ar merge intr-o oala. Pe de alta parte, in cazul in care un sofer a fost inregistrat respectand legea, respectand limita de viteza, acestia ar intra intr-o loterie, cu sansa de a castiga banii de la vitezomani.

Societatea Nationala de Siguranta Rutiera din Suedia a facut din aceasta idee o realitate in Stockholm, Suedia. Pe o perioada de 3 zile, 24,857 de masini au trecut prin fata camerei de viteza. Rezultatele au fost semnificative:

Viteza medie inainte de experiment: 32 km / h
Viteza medie in timpul experimentului: 25 km / h
Viteza a fost redusa cu 22%

Elvetia: “Slow Down, Take It Easy”

Abordarea adoptata de Elvetia atunci cand se fac campanii de siguranta rutiera este semnificativ diferita de cea din Anglia. Acest lucru se datoreaza in principal faptului ca tara este impartita in diferite zone, numite Cantoane, care cuprind o serie de limbi si atitudini diferite.

campaniidesigurantarutiera-elvetia

Sursa: Rod Kommunikation

Pentru a atrage mai bine oamenii din aceste regiuni diferite, campania privind siguranta rutiera din Elvetia trebuie sa fie luata in considerare cu atentie, in functie de locatie si de publicul vizat. De exemplu, partea de limba germana a tarii are atitudini diferite fata de partea italiana sau franceza. Regiunea franceza prefera sa se indrepte direct spre ceea ce este abordat, in timp ce aceasta abordare nu ar functiona in regiunea germana.

Am vorbit cu Dieter Luethi, directorul Fondului pentru Siguranta Rutiera la FVS Traffic Security Fund, despre o campanie in curs de desfasurare care se concentreaza pe reducerea vitezei. Denumita “Slow Down, Take It Easy”, campania a fost prezenta cu succes de peste sapte ani.
“Credem ca 20% din toate decesele se datoreaza vitezei”, ne-a spus Luethi, “trebuie sa-i facem pe oameni sa constientizeze ca daca isi adapteaza viteza, ei pot salva vieti – mai ales pe ale lor”.

O parte a campaniei care se remarca este tonul vocii. Luethi a subliniat ca o abordare voiasa, cu inima deschisa a problemei a fost potrivita pentru grupul tinta caruia se adresau “oferind solutii si idei”. Campania il include pe Franky, ingerul si trupa sa, cantand tinerilor soferi vitezomani si motociclistilor, spunandu-le “incetineste , ia-o usor”.

Luethi a explicat ca publicitatea privind siguranta rutiera functioneaza pentru a schimba atitudinea conducatorilor auto, dar nu neaparat comportamentul soferului. “La nivel de atitudine, oamenii aud constant si vad mesajele si astfel se confrunta cu siguranta rutiera zilnic”, spune Luethi. El sugereaza ca publicitatea functioneaza, dar nu in mod independent. Mesajele trebuie sa functioneze impreuna cu modificari relevante sau noi legi si reglementari.

 

Finlanda: “Cand conduci, conduci” & “Fii curajos”

Cu mai mult de unul din cinci decese din traficul rutier in Finlanda care implica alcoolul, iar distragerea soferului devine un punct focal din ce in ce mai important in campaniile mondiale de siguranta rutiera, analizam doua campanii finlandeze care incearca sa abordeze aceste probleme.

Am vorbit cu Pasi Anteroinen, Director de organizare la Liikenneturva, Consiliul finlandez pentru siguranta rutiera, care ne-a povestit ceva mai mult despre aceste campanii si problemele legate de siguranta rutiera cu care se confrunta Finlanda. Anteroinen indica faptul ca, desi “inovatiile care imbunatatesc siguranta sunt pe drum, suntem inca intr-o perioada de transformare” si afirma ca acesta este motivul pentru care este foarte important sa continuam lupta impotriva conducerii sub influenta alcoolului, neutilizarea centurii de siguranta si vitezei peste limita.

Si, in timp ce progresele in domeniul tehnologiei vehiculelor si infrastructurii sunt iminente si promit ca vor face drumurile mai sigure in urmatorii ani, Anteroinen indica faptul ca “comportamentul uman este inca esential in activitatea de siguranta rutiera” si subliniaza ca “distragerea atentiei si neatentia reprezinta o problema tot mai mare in traficul rutier “.

Anteroinen subliniaza ca modul in care sunt transmise mesajele privind siguranta rutiera si persoanele prin care sunt transmise sunt factori extrem de importanti in succesul unei campanii. Deoarece utilizarea centurii de siguranta sau lipsa acesteia reprezinta in continuare un factor major in accidentele rutiere fatale din Finlanda, aceasta este o zona in curs de desfasurare a campaniei in randul persoanelor in varsta de 15-24 de ani. Pentru a creste gradul de constientizare pe aceasta tema in cadrul acestei grupe de varsta si pentru a va conecta mai bine cu publicul tinta, Anteroinen ne spune ca Liikenneturva a recrutat ajutorul unor blog-uri celebre.

“Este important sa gasiti mesageri carora audienta sa le poata da crezare”

 

Cand conduci, conduci

Intr-o incercare de a aborda problema tot mai accentuata a distragerii atentiei soferului, Consiliul finlandez pentru siguranta rutiera a lansat campania incarcata emotional “Cand conduceti, conduceti” in 2014. Campania recunoaste in mod clar faptul ca telefoanele mobile sunt acum o parte esentiala de viata, cu toate acestea, pledeaza publicului pentru a arunca dispozitivul “captivant” deoparte in timp ce conduce. In loc sa foloseasca tactici de soc si imagini dure, reclamele atrag emotiile oamenilor prin conotatii si mesaje pozitive.

Potrivit lui Anteroinen, “campania a fost foarte reusita”, dar subliniaza ca acestea “trebuie inca sa fie sustinute de supravegherea traficului de catre politie”.

Cea mai buna modalitate de a sustine un comportament sigur pe drumuri este printr-o combinatie de comunicare si supraveghere.

campaniidesigurantarutiera-finlanda

Sura: Liikenneturva

Fii curajos

Consumul de bauturi este o problema veche, veche, care afecteaza siguranta rutiera, nu numai in Finlanda, ci si in intreaga lume. Cu toate acestea, conform unui raport recent al ESRA (European Survey of Users on Road Safety Atitudes), atitudinea finlandeza fata de conducerea sub influenta alcoolului a fost cea mai negativa din toate cele 17 tari europene.

Pentru a-si schimba atitudinea fata de conducerea in stare de ebrietate, “Be Safe” a fost lansat in 2015. Campania, destinata copiilor de 15-24 de ani, incurajeaza tinerii sa se ridice fata de prietenii lor care intentioneaza sa bea. Similar unei campanii recente din Marea Britanie, Be Safe sa concentrat pe camaraderie ca modalitate eficienta de reducere a accidentelor rutiere. Anteroinen ne spune ca “rezultatele initiale sunt foarte pozitive, deoarece mesajul campaniei este foarte amintit si acceptat in randul grupului tinta”.

 

Imaginea de ansamblu

Desi campaniile privind siguranta rutiera raman o modalitate eficienta de a transmite mesaje catre participantii la trafic, trebuie sa existe si alte elemente, ca acestea sa aiba efectul dorit asupra sigurantei rutiere. Fara legislatia insotitoare, educatia si supravegherea ulterioara, potentialele beneficii uriase ale campaniilor de siguranta rutiera ar putea fi atenuate si lasate in urma.

Sursa: aviva.co.uk

 

Share: