Setarea limitelor de viteza

Limitele de viteza sunt utilizate pe scara larga pentru a defini vitezele acceptabile. Acestea ofera un indicator de baza utilizatorilor drumurilor cu privire la viteza maxima permisa de lege. In acest sens, ele pot fi descrise ca reprezentand o judecata a societatii, prin procesul legal, a echilibrului dintre diferitele aspecte ce tin de alegerea vitezei. Limitele de viteza au evoluat in timp, deoarece societatile au stabilit diferite prioritati pentru sistemul lor rutier.

Figura 1.6 descrie aceasta evolutie in Suedia.

factoriicaredeterminalimiteledeviteza

In anii 1960, limitele au fost stabilite in mare masura pentru a reflecta comportamentul soferilor folosind viteza a 85 % dintre soferi  – in practica spunand ca soferii fac alegeri rationale si doar cei din minoritate 15% ar fi considerati „vitezomani”. Dat fiind ca analizele datelor privind accidentele au evidentiat o problema in crestere a vitezei, s-au stabilit limite care sa ia in considerare factorii de proiectare a drumurilor (distanta vizibila, curbura rutiera si asa mai departe). De atunci a fost introdus un compromis economic. Cu analiza cost-beneficiu a proiectelor rutiere care utilizeaza estimari  precum „valoarea timpului” pentru a justifica investitiile, a existat o tendinta naturala catre drumuri mai rapide. In cele din urma, cu filozofia actuala a Vision Zero, parlamentul suedez a spus ca evitarea mortii si ranitilor este o prioritate absoluta, iar sistemul de management al vitezei ca intreg trebuie sa se bazeze pe aceasta filozofie.

Nu exista corect si gresit absolut in selectarea limitelor. Guvernul trebuie sa-si determine prioritatile, care, cel mai probabil, se vor schimba pe masura ce se va dezvolta societatea. Cu toate acestea, este incontestabil faptul ca, daca un guvern doreste sa reduca numarul de decese si daune cauzate de un prejudiciu intr-o tara, atunci abordarea privind sistemul de securitate este calea de urmat.

Un astfel de sistem nu poate fi atins peste noapte, dar prin acceptarea principiilor si aplicarea acestora ca infrastructura, legi si masuri de aplicare se dezvolta, astfel incat numarul si severitatea accidentelor vor fi reduse. Sectiunea 3.1 discuta bunele practici privind stabilirea limitelor de viteza in acest context.

Trebuie remarcat faptul ca limitele de viteza pe cont propriu vor avea doar efecte modeste asupra vitezei reale. Un studiu citat in raportul OECD(Organisation for Economic Cooperation and Development) / ECMT(European Committee of Minsters of Transport) arata ca, in locurile in care limitele de viteza se modifica si nu se iau alte masuri, cum ar fi aplicarea legii, schimbarea vitezei medii este de numai 25% din modificarea limitei de viteza. Alte informatii arata ca, in cazul in care limitele de viteza sunt modificate fie in sus sau in jos cu 10 km / h, modificarea vitezei medii este de numai 2-4 km / h. Desi aceste modificari pot imbunatati inregistrarile privind siguranta, este important sa existe o strategie eficienta de aplicare a legii in ceea ce priveste problema vitezei.

Din modulul – De ce sa ne concetram asupra vitezei?

Share: