Noile standarde UE privind siguranta vehiculelor ar putea preveni 25.000 de morti pe sosele în decursul a 15 ani
• Comisia Europeană a anuntat un pachet major de legislație in domeniul siguranței rutiere, ce include obiective noi de reducere cu 50% a numărului de morti și raniti grav intre 2020 si 2030
• Tehnologii de siguranta, cum ar fi Sistemul automat pentru franare de urgenta (AEB) și Sistemul de Asistenta Inteligenta a Vitezei (ISA) vor deveni dotari standard pentru toate autoturismele noi; în prezent, aceste tehnologii sunt disponibile numai ca dotari opționale pentru unele tipuri de masini.
• Propunerile trebuie aprobate de cele 28 de State Membre UE si de catre Parlamentul European.
17 Mai 2018
Bruxelles – Consiliul European pentru Siguranța Transporturilor (ETSC), organizatie independentă ce promoveaza siguranta transporturilor, a salutat un pachet de masuri anuntat de catre Comisia Europeană menit sa ajute la reducerea celor 25 000 de decese anuale care se petrec pe drumurile din Uniunea Europeana.
Intr-un anunt mult asteptat si foarte semnificativ, astazi Comisia Europeana a anuntat un nou obiectiv de reducere la jumatate a numarului de morti cauzate de accidente rutiere si – pentru prima data- a numarului de raniti grav intre 2020 si 2030. In plus, Comisia Europeana a propus un pachet de standarde noi de siguranță ale vehiculelor, care ar putea preveni peste 2.000 de decese in fiecare an pana in 2032, zece ani după intrarea în vigoare a măsurilor.
Antonio Avenoso, Director Executiv ETSC, a comentat:
“Impreună, anunțurile de astazi ar putea reprezenta cel mai mare pas înainte în domeniul siguranței rutiere in Europa de la introducerea centurii de siguranta. Vatamarile provocate de accidente rutiere sunt în continuare principala cauza de deces a tinerilor de pe întreg continentul, asa ca aceste masuri sunt deosebit de urgente.
“Dar doar anunțurile de azi nu vor crea o mare diferența; este absolut esențial ca Statele Membre ale UE și Parlamentul European să sprijine planurile și să nu se supună presiunilor producătorilor de automobile care încearcă deja sa slabeasca anumite parti din propunerea pentru siguranta vehiculelor”.
UE a publicat astăzi patru propuneri privind siguranța rutieră ca parte a asa-numitului celui de-al treilea pachet de mobilitate, care include o descriere generală a măsurilor de siguranta rutiera pentru deceniul pana în 2030; noile standarde de siguranta pentru vehicule; norme actualizate privind gestionarea siguranței infrastructurii rutiere și o strategie pentru conducerea automată.
Nota editorilor:
– Conform analizei efectuate pentru Comisia Europeană de către TRL, laboratorul britanic de cercetare în domeniul transporturilor, măsurile propuse de siguranță a vehiculelor ar putea preveni 24,794 decese în toate categoriile de vehicule între 2022 și 2037. A se vedea pagina 13 din: https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/ed4aff17-49c5-11e8-be1d-01aa75ed71a1/language-en
– 25.300 de persoane au murit în anul 2017 pe drumurile din UE, o cifră care abia s-a modificat în ultimii patru ani: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-2761_en.htm
Principalele elemente ale propunerii de astazi:
1. Automobile, dubite, camioane și autobuze mai sigure
UE are autoritatea exclusivă de a stabili standarde minime de siguranță pentru toate vehiculele noi vandute pe piata UE. Aceste standarde au fost actualizate ultima dată în 2009. Revizuirea „Regulamentului privind siguranța generală” include un set de masuri noi de siguranta a vehiculelor, inclusiv instalarea obligatorie a noilor tehnologii de asistenta a soferilor, precum și standarde minime revizuite privind testele de impact si masuri de protectie a pietonilor și biciclistilor . Se asteapta ca masurile să intre în vigoare incepand cu anul 2021.
ETSC sprijina toate aceste masuri, in special acelea cu cel mai mare potential de a reduce numarul de morti si raniti, precum Asistenta Inteligenta a Vitezei (ISA) si Sistemul automat pentru franare de urgenta (AEB). Ambele tehnologii sunt deja disponibile pe piata dar este nevoie de legislatie pentru a garanta ca beneficiile lor sunt extinse la toate vehiculele noi ca dotare standard.
Ce este Sistemul de Asistenta Inteligenta a Vitezei (ISA)?
ETSC doreste sisteme ISA care folosesc o camera video care recunoaste indicatorele rutiere si o baza de date a limitelor de viteza legata de GPS care ajuta soferii sa respecte limita de viteza. Un astfel de sistem va limita puterea motorului cand este necesar pentru a ajuta soferul sa respecte limita de viteza. Sistemul fi dezactivat temporar.
Pe langa imbunatatirea sigurantei rutiere, reducerea emisiilor și reducerea consumului de combustibil, sistemul poate ajuta soferii să evite amenzile pentru depasirea vitezei. Producatorii de automobile, inclusiv Ford, Honda, Jaguar-Land Rover, Mercedes, Opel-Vauxhall, Peugeot-Citroen, Renault și Volvo, oferă deja ISA fie ca dotare standard, fie opțional pe anumite modele. Afla mai multe.
Pentru mai multe informatii:
ETSC https://etsc.eu/wp-content/uploads/2017-05-EP-short-briefing-gsr-pp.pdf
Intelligent Speed Assistance (ISA): https://etsc.eu/intelligent-speed-assistance-isa/
2. Obiective noi de reducere la jumătate a numărului de morti si raniti grav in trafic
In ciuda unei incetiniri recente, UE a reușit să reduca cu succes numărul de decese de la mai mult de 50,000 în 2001 la mai puțin de 26,000 în 2017. Comisia a propus un plan de actiune privind siguranța rutieră, care include un nou obiectiv pe termen lung de a reduce la jumătate decesele rutiere până în 2030, precum și – pentru prima dată – obiectivul de a reduce la jumatate numarul de raniti grav.
Statele membre ale UE au solicitat anul trecut astfel de obiective în Declarația de la Valetta privind siguranța rutieră, după ani de campanie ale grupurilor pentru siguranță rutiera și asociatiilor victimelor accidentelor rutiere :https://etsc.eu/transport-ministers-call-for-target-to-reduce-serious-road-injuries/
Pentru mai multe informatii
ETSC 5th EU Road Safety Action Programme 2020-2030: https://etsc.eu/briefing-5th-eu-road-safety-action-programme-2020-2030/
3. Standarde imbunatatite pentru siguranta infrastructurii rutiere
Drumurile apartinand retelei trans-Europeana de transport (TEN-T) sunt supuse în prezent cerintelor de siguranta prevazute de directivele privind gestionarea siguranței infrastructurii rutiere și a tunelurilor. A fost anunțată o propunere de revizuire a acestei legislații, care include si o solicitare de extindere a normelor dincolo de rețeaua de drumuri TEN-T. ETSC declară că toate autostrăzile și drumurile principale din UE ar trebui sa intre in aria de aplicare a directivei in viitor.
Normele existente includ cerințe pentru audit de siguranta rutiera și inspecții periodice, cu accent pe luarea masurilor de reducere a numărului de locații cu risc ridicat de accidente. Extinderea acestor măsuri la restul rețelei rutiere din UE este de așteptat să aducă o contribuție semnificativă la siguranța rutieră.
Pentru mai multe informatii
ETSC: https://etsc.eu/position-paper-the-revision-of-the-road-infrastructure-safety-management-directive-2008-96-and-tunnel-safety-directive-2004-54/
4. Strategia pentru conducerea automata
Accidentele recente implicand vehicule automate prototip au evidentiat o gamă mare de probleme care trebuie rezolvate înainte ca vehiculele care se pot conduce să fie aprobate pentru uz general. Comisia a publicat un document strategic care stabilește planurile de aprobare a autoturismelor automate în viitor.
Pe termen scurt, ETSC solicită o mai mare transparenta si o analiza mai robustă a riscurilor legate de siguranța tehnologiilor automate care sunt deja aprobate pentru vanzare prin derogări de la actualul proces UE de omologare a vehiculelor.
Pentru mai multe informatii:
Raport ETSC ‘Prioritising the Safety Potential of Automated Driving Europe’: https://etsc.eu/automated-driving-report/
Scrisoarea ETSC adresata Comisiei Europene, care solicită transparentă fata de derogarile de la procesul de omologare : https://etsc.eu/letter-improving-the-transparency-of-the-exemption-procedure-for-the-type-approval-of-new-vehicle-technologies/