oglinda-retrovizoare

Oglinzile pentru unghiul mort ofera soferilor o mai buna vizibilitate – cele clasice nu permit intotdeauna conducatorului auto sa vada daca in apropierea vehiculului sau se afla o persoana, o bicicleta sau un alt autovehicul, in special atunci cand acesta isi schimba directia de mers.

Notiunea de „unghi mort” se refera la anumite zone din jurul automobilului pe care conducatorul auto nu le poate vedea in mod obisnuit (prin geam sau in oglinzi). Unghiul mort reprezinta un factor major in multe dintre accidentele in care sunt implicate camioane, in special atunci cand acestea efectueaza o manevra spre dreapta (sau stanga in tarile in care se circula pe partea stanga – Irlanda, Cipru, Malta si Regatul Unit). Deseori, acestia nu observa o motocicleta, o bicicleta sau un pieton care se afla in unghiul mort.

Pentru a reduce numarul accidentelor, legislatia UE prevede ca toate camioanele sa fie echipate cu oglinzi pentru unghiul mort, care le permit soferilor sa aiba un camp vizual mai larg.

In baza legislatiei UE, incepand din 2007, camioanele noi trebuie sa fie prevazute cu acest tip de oglinzi. Pentru camioanele aflate deja in circulatie, aceasta obligatie le revine incepand din 2009. Directivele europene care prevad aceste masuri nu sunt direct aplicabile in legislatia nationala, insa statele membre trebuie sa adopte instrumentele legislative care sa faca obligatorie echiparea camioanelor cu oglinzi pentru unghiul mort.

Echiparea vehiculelor grele cu acest tip de oglinzi a permis deja o reducere a numarului de accidente in care erau implicate camioane si motociclisti, ciclisti sau pietoni.

Studii si rapoarte
In 2012, Comisia a realizat un studiu privind efectul postechiparii cu oglinzi pentru unghiul mort a vehiculelor grele pentru transportul de marfuri aflate deja in circulatie si l-a inaintat Parlamentului si Consiliului.

Studiu privind punerea in aplicare a directivei privind postechiparea cu oglinzi retrovizoare (2012)

Raport privind punerea in aplicare a Directivei 2007/38 privind postechiparea cu oglinzi retrovizoare (2012)

In 2004, Comisia a realizat o analiza costuri/beneficii, anticipand impactul postechiparii cu oglinzi retrovizoare.

Studiu de impact referitor la directiva din 2007 privind postechiparea cu oglinzi retrovizoare (2004)

Share: