sigurantarutiera-finlanda
Studii de caz

Calatoria Finlandei catre drumuri mai sigure

Finlanda se afla in topul tarilor cu cele mai bune performante din lume in ce priveste siguranta rutiera. Conform statisticilor publicate de Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS), numarul accidentelor rutiere este in Finlanda, mult mai scazut decat in orice alta tara. La 4,4 decese la 100 000 de vehicule, Finlanda inregistreaza mai putine decese pe drumurile sale decat Marea Britanie, a carei statistica este de 5,1 la 100 000.
Pentru a identifica daca Marea Britanie ar putea beneficia de implementarea strategiilor de siguranta rutiera utilizate in Finlanda, am analizat legislatia si infrastructura pe care aceasta tara nordica a creat-o in incercarea de a combate total decesele din traficul rutier.

Stiati ca?
In Finlanda farurile trebuie sa fie utilizate 24/7, indiferent de sezon sau ora din zi. Montarea pneurilor de iarna pe vehicule este obligatorie intre 1 decembrie si sfarsitul lunii februarie.

 

Legislatie

Conducerea sub influenta alcoolului

Potrivit OMS, 22% din decesele din traficul rutier in Finlanda implica alcool. Conform legii, continutul de alcool din sange al conducatorului auto (BAC) nu trebuie sa depaseasca 0,05%, usor mai mic decat limita de 0,08% din Regatul Unit. Lucy Amos, consilier de cercetare al organizatiei de asistenta rutiera „Brake”, indica faptul ca „Anglia si Tara Galilor detin in prezent una dintre cele mai ridicate limite ale consumului de alcool in Europa”, si sugereaza ca scaderea acestui nivel ar putea avea un efect pozitiv asupra comportamentului de conducere sub influenta alcoolului.

Persoanele gasite vinovate de conducere sub influenta alcoolului din Finlanda se pot astepta la o amenda sau pana la sase luni de inchisoare in cazul in care BAC se situeaza intre 0,05% si 0,12% si pana la 60% amenda raportata la venit  (in functie de venit, dependenti si incalcari) sau maximul de doi ani de inchisoare daca BAC  depaseste 0,12%. Desi Marea Britanie are sanctiuni stricte in ce priveste conducerea sub influenta alcoolului, cum ar fi interdictiile de conducere si amenzile nelimitate, pedeapsa maxima cu inchisoarea este de 6 luni, mult mai scurta decat in Finlanda.

Limite de viteza: Finlanda vs Marea Britanie

Finlanda

 

  • Urban – 30mph
  • Non-urban – 50 mph
  • Autostrazi – 50-75 mph

Pedeapsa de urgenta
Utilizeaza sistemul de amenzi raportate la venit
(niciodata mai putin de £ 100), dar nu folosesc sistemul de puncte.

Regatul Unit

 

  • Urban – 30mph
  • Non-urban – 60 mph
  • Autostrazi – 70 mph

Pedeapsa de urgenta
Minimul – 100 de £ amenda si trei puncte de penalizare adaugatela permisul de conducere.

Educatie

Am vorbit cu Pasi Anteroinen – Director de organizare la Liikenneturva, Consiliul finlandez pentru siguranta rutiera, care ne-a povestit putin despre modul in care Finlanda abordeaza educatia privind siguranta rutiera. „Este important sa impingeti in mod activ noi inovatii in sectorul educational”, spune Anteroinen. El arata ca, in curand, copiii cu varste cuprinse intre 9 si 12 ani vor utiliza aplicatii de realitate virtuala de 360 de grade pentru a afla mai multe despre siguranta rutiera in scoli, ceea ce ii va ajuta sa faca mai multe judecati despre situatii periculoase din trafic in viata reala. Cu toate acestea, in timp ce educatia privind siguranta rutiera in scoli este de o importanta capitala, in Finlanda aceasta este un proces continuu, de-a lungul intregii vieti, care cuprinde comunitatea locala mai larga.

Lucrand impreuna

Anteroinen indica faptul ca „cooperarea este un factor foarte important pentru siguranta rutiera finlandeza”. Liikenneturva (Consiliul Finlandez de Siguranta Rutiera) ofera sprijin politicienilor comunitari si profesionistilor in domeniul sanatatii, educatiei si infrastructurii si ii motiveaza sa ia in considerare siguranta traficului in munca lor”.

“Ne straduim pentru o educatie pe tot parcursul vietii pentru a sprijini oamenii sa faca alegeri sigure in trafic”

Pasi Anteroinen – Manager de organizatie, Liikenneturva

Amos considera ca tactici similare ar putea sa se dovedeasca, de asemenea, fructuoase si in Marea Britanie si afirma ca „acordarea unui sprijin mai mare autoritatilor locale este vital pentru dezvoltarea sigurantei rutiere in Marea Britanie”. Ea continua subliniind ca „legislatia recenta a dat autoritatilor locale un control sporit asupra drumurile lor locale, dar nu a reusit sa sprijine aceste competente sporite cu finantare sau resurse eficiente”. Cu toate acestea, sugereaza ca „daca guvernul ofera sprijin in acest sens, ar putea fi facute mai multe eforturi pentru a imbunatati drumurile locale si pentru a reduce moartea si ranile grave”.


Stay Sharp in Traffic

„Stay Sharp in Traffic” a inceput ca o campanie de siguranta a traficului in 20092 si de atunci a facut parte din serviciul militar obligatoriu din Finlanda – numarand in jur de 30.000 de barbati si femei printre participantii sai. Ideea din spatele acestui sistem este ca oamenii participa la discutii de grup, cu un element de educatie de la egal la egal, in jurul problemelor legate de siguranta rutiera. Feedback-ul colectat de la participanti indica faptul ca schema are un impact pozitiv atat asupra comportamentului, cat si asupra cunostintelor despre siguranta rutiera.

Infrastructura

Unul dintre principalele domenii de interes pentru Finlanda a fost si va continua sa fie dezvoltarea infrastructurii rutiere care faciliteaza si permite automatizarea vehiculelor in urmatorii ani. Finlanda se afla in prim plan in ce priveste pregatirea si utilizarea traficului automat si a analizat de mult timp beneficiile acestui lucru pe domenii precum Aurora, o zona deschisa  de testare a drumurilor de cinci mile in nordul tarii. Risko Kulmala – specialistul ITS la Agentia de Transporturi din Finlanda, Liikennevirasto – ne spune ca folosesc aceasta zona de drum pentru a testa „pozitionarea vehiculelor pe drumurile acoperite cu zapada si gheata, controlul la distanta al autovehiculelor in conditii nefavorabile si performanta senzorilor de drum alunecos“.

Kulmala subliniaza importanta acestor teste, indicand faptul ca „infiintarea infrastructurii pentru conducerea automata va depinde in mare masura de rezultatele testelor Aurora, precum si de industria de automobile”. In timp ce multe variabile sunt stabilite sa joace un rol in timp si costurile asociate cu implementarea traficului automat, castigurile potentiale din acest lucru nu pot fi subestimate. Kulmala sugereaza ca „pe baza rezultatelor cercetarilor din proiectele UE, castigurile de siguranta de la automatizarea de nivel  (in cazul in care vehiculul ii ajuta pe sofer doar cu directia si viteza) sunt in marime de -20% pentru decesele rutiere si cel putin -80 % pentru condusul complet automatizat. „

Succesul Finlandei pana in prezent si viitorul

Eficacitatea abordarii Finlandei fata de siguranta rutiera este evidenta, tot ce trebuie sa faceti este sa aruncati o privire la statisticile de trafic rutier din ultimele jumatate de secol si veti vedea o tendinta continua, pozitiva. De la inceputul anilor 1970, accidentele rutiere si decesele din Finlanda au scazut cu 52% si, respectiv, cu 75% . Acest declin este rezultatul unei culturi si determinari pe termen lung de imbunatatire a sigurantei rutiere.

Cu toate acestea, in timp ce se observa o tendinta pozitiva, Mikko Karhunen, senior inginer la Ministerul Transporturilor si Comunicatiilor din Finlanda, ne spune ca tara intentioneaza sa abordeze problemele legate de siguranta rutiera si in urmatorii ani. El a indicat faptul ca principalele puncte de accent vor fi „imbunatatirea aplicarii automate a regulilor de circulatie, reducerea consumului de bauturi si distragerea incidentelor legate de conducere si pregatirea pentru automatizarea sigura si de incredere a traficului”.

In vederea imbunatatirii in continuare a sigurantei rutiere in Marea Britanie, ar putea fi util sa ne gandim la modul in care aceasta tara nordica a reusit sa utilizeze cu succes legislatia, educatia si infrastructura, in incercarea de a reduce eventual mortalitatea rutiera.

 

 

 

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *