istoria-centurii-de-siguranta

Centura de siguranţă – istorie. Beneficiile folosirii centurii de siguranţă.

Când vă urcați în mașină și vă fixaţi familiara centură de siguranță, trebuie să fiți recunoscători acelorași persoane care ne-au oferit micile chiftelute cu gem, deodorantul natural din cristale, pe Ingrid Bergman şi neutralitatea. Dacă tocmai ai citit asta și intenționezi să cumperi o felicitare de mulțumire pentru venezueleni, te rog opreste-te 🙂 .

Nils Bohlin din Suedia a fost cel care a conceput pentru Volvo ceea ce considerăm centura de siguranță modernă – hamul în trei puncte, cu centura în poală și curea care traversează pieptul.

Din păcate, a fost nevoie de o moarte într-un accident auto pentru a împinge crearea dispozitivului. În timp ce Volvo era primul producător auto din lume care a lansat cureaua peste picioare ca standard în mașinile lor, o rudă a lui Gunnar Engelau, directorul de atunci al Volvo, a murit într-un accident purtând o astfel de centură. A fost clar că proiectarea curelei peste picioare nu a fost suficientă și producătorul auto s-a apucat de îmbunătățirea tehnologiei de siguranță.

Bohlin a devenit primul inginer șef de siguranță al companiei Volvo, după ce a lucrat ca proiectant al hamurilor de aviație și a scaunelor de evacuare a jetului. Punând în funcțiune această experiență aeriană, în 1959 a introdus designul centurii de siguranță în trei puncte în două modele Volvo.

Dacă îi întrebi pe cei de la Volvo, îți vor spune această centură de siguranță și variațiile ei au salvat deja peste 1 milion de vieți în ultimii 50 de ani. Mai important, Volvo a transmis în mod onorabil brevetul dispozitivului său de siguranță revoluționar, permițând oricărui alt producător auto să adapteze aceeași instalație în trei puncte. Volvo a considerat că este mai important să salvezi vieți decât să încasezi bani.


Anii 1950: Șoferul Frank Mundy prezintă o configurație timpurie a centurii de siguranță, care include un ham peste umeri. Foto: RacingOne (Getty Images).

Cu toate acestea, producătorii auto din SUA nu au reușit să profite de cadoul oferit de catre suedezi din 1959 și nu au dat ideii în trei puncte o şansă decât patru ani mai târziu.

Curele peste picioare au fost o opțiune oferită în mașinile americane de-a lungul anilor 1950, dar majoritatea cumpărătorilor americani au economisit banii și au omis aceasta optiune. Acea respingere nechibzuită a centurilor pare o simplă încăpăţânare atunci când faci clic în mintea colectivă americană şi priveşti moartea violentă a legendei hollywoodiene James Dean în 1955. Dacă steaua în ascensiune ar fi avut centura de siguranță în Porsche, probabil că ar fi supraviețuit pentru a juca în mai mult de trei filme.

SUA au crescut în anii 1950 după război, punând astfel mai multe automobile pe drum. Mai multe mașini însemnau mai mult trafic. Mai mult trafic a egalat mai multe coliziuni. Mai multe ciocniri au avut ca rezultat mai mulţi morți. Astfel, în 1963, în legislația care recunoștea că unele victime de pe drumure publice ar putea fi prevenite prin folosirea centurii de siguranță, Congresul a stabilit standarde federale în materie de siguranță în mașină. De acolo, legile se rostogoleau pe drum cu viteză. În 1964, Departamentul de Comerț al SUA a folosit o listă de reglementări privind proiectarea centurii de siguranță și adoptarea, utilizarea și testarea obligatorie.

După publicarea lui Ralph Nader, a „Unsafe at Any Speed” (un ghid de protecție a consumatorilor din 1965, care a adus critici severe la eforturile slabe ale producătorilor auto pentru a salva vieți), Congresul a aprobat Legea națională privind traficul și siguranța vehiculelor. Proiectul de lege a făcut ca centurile de siguranță să fie obligatorii în toate vehiculele și au stabilit standardele federale de siguranță a vehiculelor pentru toate componentele vehiculului. În 1966, președintele Lyndon Johnson a semnat două proiecte de lege care obligă centurile de siguranță în toate vehiculele de pasageri. În anii următori, modificările la aceste legi au decretat mai întâi centurile de siguranță în trei puncte, pentru scaunele din față unde erau în două puncte – apoi au făcut obligatoriu centurile în trei puncte pentru toți pasagerii.

Secretarul Transporturilor Norm Mineta (U.S.) participă la o conferință de presă înainte de NASCAR Nextel Cup Series Chevy American Revolution 400 la Richmond International Raceway, 15 mai 2004. Mineta a anunțat un parteneriat între NASCAR și agențiile federale pentru a promova conștientizarea centurilor de siguranță. Foto: Al Messerschmidt (Getty Images)

Dar, toate centurile de siguranță din lume nu au o mare valoare dacă șoferii și pasagerii refuză să le poarte. Astfel, New York a devenit primul stat care a desfășurat mandatul „Click It or Ticket” în 1984. În anii care au urmat acel precedent, 49 de state au urcat la bord. New Hampshire refuză şi pune obligativitate numai pentru copii să poarte centurile de siguranță. În mod evident, Statul Granitului este plin de orfani.

Statisticile despre câte vieţi salvează centurile de siguranță de la an la an sau în general de la introducerea lor diferă în funcție de surse. Administrația Națională de Siguranță a Traficului Autostrăzii raportează între 11.000 și 15.000 de vieți în fiecare an. Centrul de control al bolilor calculează că centurile de siguranță au salvat peste 255.000 de persoane din 1975.

Citeste şi despre  Statistici si centura de siguranţă

Indiferent de statisticile pe care le alegeți sau de mașina pe care o conduceți, data viitoare când veți pune piciorul într-un Ikea sau admirați Victoria Silvstedt, asigurați-vă că dați din cap spre Suedia și mulțumiți bătrânului Nils pentru că vă țineți capul drept.

Share: