antonio avenoso
Stiri Externe

Directorul ETSC, Antonio Avenoso, despre principalele tipuri de transport care provoacă accidente

Comisia Europeană a publicat, la începutul acestei luni, o nouă analiză a datelor UE privind decesele rutiere, care arată ce tipuri de transport sunt responsabile pentru provocarea celor mai multe daune. O analiză similară a fost efectuată anterior la nivel național în Regatul Unit și Franța.

Infograficul prezentat mai jos arată tipul de utilizator al drumului și celălalt vehicul principal implicat în accident. Cifrele utilizate sunt din 2019, deoarece datele detaliate pentru 2020 nu sunt încă disponibile. 

Analiza arată că decesele au loc în mod covârșitor în coliziuni care implică mașini și camioane și necesitatea de a crește protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor (VRU), cum ar fi pietonii și bicicliștii. 

Desigur, aceasta nu este o informație nouă, dar prezentarea datelor în acest fel evidențiază necesitatea de a face mult mai mult pentru a încuraja îndepărtarea acelor moduri care provoacă cel mai mult rău și mai multe și mai bune modalități de protejare a celor mai vulnerabili utilizatori ai drumurilor, susține directorul executive al ETSC (Consiliul European pentru Siguranța Transportului), Antonio Avenoso.

Coordonatorul Comisiei Europene pentru siguranța rutieră, Matthew Baldwin, folosește termenul „utilizatori valoroși ai drumurilor” pentru aceste grupuri – deoarece mersul pe jos și cu bicicleta contribuie, de asemenea, la reducerea poluării aerului, a congestionării și a schimbărilor climatice, precum și la reducerea daunelor generale în ceea ce privește rănirea și decesul.

Politicile UE evoluează deja în această direcție, într-o oarecare măsură, cu noile măsuri obligatorii de siguranță a vehiculelor introduse prin Regulamentul general de siguranță axate pe VRU. Utilizatorii vulnerabili trebuie să fie luați în considerare în mod sistematic atunci când statele member aplică Directiva privind managementul siguranței infrastructurii rutiere – deși acest lucru nu se aplică tuturor drumurilor, mai spune Avenoso. 

În zonele urbane, ETSC pledează de mult timp pentru o ierarhie triunghiulară inversă a priorităților cu utilizatori vulnerabili ai drumurilor în vârf, urmați de transportul public, cu transportul privat motorizat în partea de jos. Realitatea în majoritatea orașelor din Europa este astăzi încă inversă, dar există semne că acest lucru se schimbă. 

„Aici, la Bruxelles, unde locuiesc și lucrez, o trecere la o limită de viteză implicită de 30 km/h la nivelul întregului oraș pare deja să aducă beneficii importante, conform primelor date. Parisul a făcut o mișcare similară, iar Spania dorește ca toate zonele urbane să folosească această limită inferioară până în vara viitoare. Acesta este un început bun, dar o infrastructură mai sigură, cum ar fi pistele separate pentru biciclete – care poate fi folosită și de noi tipuri de vehicule, cum ar fi trotinetele electrice – este, de asemenea, esențială pentru crearea unui sistem de transport sigur și funcțional pentru toți”, scrie Avenoso pe site-ul ETSC.