Limitele de viteză şi întreţinerea pe timp de iarnă în Finlanda
Despre ce este vorba?
În nordul Europei, traficul este adesea perturbat iarna din cauza zăpezii şi a gheţii. În condiţii de iarnă, riscul de producere a accidentelor este mai mare, deşi în special în ceea ce priveşte accidentele fără victime, deoarece vitezele de deplasare sunt mici. De aceea, în Finlanda, limitele de viteză generale pe drumurile rurale şi pe autostrăzi sunt reduse cu 20 km/h în lunile de iarnă. În plus, este obligatorie utilizarea cauciucurilor de iarnă. Cea mai bună modalitate de a menţine drumurile circulabile pe timp de iarnă (sare, nisip, în ce proporţii) nu a fost încă stabilită. Cu toate acestea, consecvenţa şi fiabilitatea întreţinerii pe timp de iarnă pentru un anumit drum este cel puţin la fel de importantă ca şi menţinerea drumurilor în condiţii bune în ansamblu.
Care sunt factorii implicaţi?
Folosirea obligatorie a cauciucurilor de iarnă este reglementată prin lege. Administraţia Drumurilor Publice din Finlanda trebuie să urmeze orientările impuse de Ministerul Transporturilor cu privire la limitele de viteză pe timp de iarnă şi este răspunzătoare pentru activităţile de întreţinere pe timp de iarnă a drumurilor publice naţionale (în special în afara zonelor construite). Autorităţile locale sunt răspunzătoare de întreţinerea pe timp de iarnă în zonele urbane.
Cât este de eficientă şi care sunt costurile implicate de această practică?
S-a constatat că reducerea limitelor de viteză pe timp de iarnă duce la scăderea semnificativă a numărului de accidente cu răniri şi decese. Numărul de accidente cu răniri a fost redus cu 28%, iar numărul de accidente cu decese a scăzut cu 49%. Pe lângă scăderea riscului de producere a accidentelor, reducerea limitelor de viteză pe timp de iarnă are de asemenea efecte de mediu pozitive, aşa cum au arătat studiile efectuate în Norvegia. Efectul reducerii limitelor de viteză pe timp de iarnă nu poate fi separat de efectul activităţilor de întreţinere pe timp de iarnă.
Mai multe informaţii – http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf/4000498-v_syks_ja_kev_nopeusraj_vaikutuk.pdf