
Evaluarea abilitatilor de conducere a persoanelor in varsta
Cercetarile indica faptul ca riscul de accident al soferilor in varsta este mai mare in comparatie cu cel al soferilor de varsta mijlocie. Numarul accidentelor care implica soferii in varsta va creste pentru ca acestia vor “sa intarzie pensionarea”. Mijloace de identificare a soferilor in varsta al caror risc este ridicat datorita efectelor imbatranirii normale sau unei stari medicale legate de varsta ar ajuta agentiile de licentiere, cum ar fi Departments of Motor Vehicles (DMV) sa actioneaza pentru a reduce riscul. Clinicienii care lucreaza cu adultii in varsta si familiile lor ar putea utiliza astfel de instrumente in propriile lor eforturile de a echilibra nevoia de mobilitate a unui adult in varsta cu problemele de siguranta.
In 2003, Universitatea din Florida a avut o intalnire cu experti in mobilitatea persoanelor in varsta si siguranta soferilor in varsta pentru a discuta despre problemele de transport specifice acestor persoane. Discutia a dezbatut punctele forte si punctele slabe a metodelor de screening si de evaluare a conducatorilor auto. Efortul depus a urmarit sa actualizeze rezultatele studiului Universitatii din Florida si documentarea punctelor forte si slabe ale metodelor de evaluare pentru diferiti soferi in varsta.
Dupa examinarea raportului din cadrul conferintei din 2003, echipa de cercetare a evaluat literatura de specialitate pentru a identifica metode suplimentare de screening si evaluare a conducatorului auto in varsta.
Instrumentele si programele pe care cercetarea le-a indicat cu potentialul de a anticipa sau de a repara performantele de conducere se impart in cinci categorii generale: cognitive, educatie si formare profesionala, aptitudinii motorii, auto-evaluare si viziune.
Fiecare categorie abordeaza o abilitate care sustine conducerea in siguranta. Abilitatile cognitive permit unui sofer sa detecteze si sa raspunda corespunzator la pericole; programele de instruire pot ajuta soferii sa se adapteze in mod sigur, la schimbarile legate de varsta. Instrumentele de auto-investigatie permit soferilor sa-si monitorizeze abilitatile si sa indice cand trebuie sa solicite o evaluare. Masurile de rezistenta si flexibilitate pot detecta conducatorii auto care nu sunt in masura sa faca suficient de repede manevre de directie sau de franare sau de intoarcere pentru a verifica punctele moarte. In cele din urma, o mare parte din informatiile pe care un sofer le foloseste pentru a sofa in siguranta prin trafic sunt cele vizuale; unui sofer cu vedere proasta ii poate fi dificil sa gestioneze sarcinile de conducere. Acest raport include un numarul de masuri de aptitudini vizuale.
Masuri cognitive
Echipa de cercetare a inclus o serie de masuri de abilitati cognitive in acest raport:
■ Abilitatea vizuala: O intelegere a relatiilor spatiale printre obiectele stationare si in miscare. Aceasta sustine capacitatea unui conducator auto de a sofa in conditii de siguranta prin trafic
■ Functionare executiva: Un proces care reglementeaza alte procese cognitive. Functionarea executiva permite unui conducator auto sa utilizeze informatii din trafic si din experienta anterioara (de exemplu, reguli ale drumului, manipularea vehiculelor) pentru a gestiona sarcinile de conducere. Acestea includ mentinerea viteza si pozitia benzii, monitorizarea schimbarilor situatiilor din trafic, evaluand progresul spre o destinatie, ignorand stimuli irelevanti si reactionand laevenimente neasteptate.
■Atentie selectiva: Capacitatea de a selecta informatii relevante in prezenta unor elemente irelevante. Sofatul in traficul aglomerat necesita o atentie deosebita, de exemplu, circulatia vehiculelor direct in fata, pe benzi adiacente si in spatele vehiculului soferului. Un sofer care este distras de a autocolant de pe un alt vehicul sau un pasager nu observa cand masina se opreste.
■ Memorie pe termen scurt: informatia pe care o persoana o are in present constient sau la care se gandeste. Memoria pe termen scurt permite soferului sa adune informatii din mediul de conducere pentru a sprijini functionarea executiva.
■ Starea mentala: examenele de stare mentala, in general arata un fel de afectare, cum ar fi dementa. Oamenii care au un scor slab la aceste teste poat avea dificultati in gestionarea sarcinilor multiple pe care le solicita sofatul.
Educatie si Instruire
Legile de circulatie s-au schimbat dramatic in ultimele cateva decenii. Programele de instruire actualizeaza cunostintele soferilor la regulile de circulatie si ofere strategii pentru a face fata situatiilor care s-au dovedit a fi deosebit de riscante pentru soferii mai in varsta.
Tipurile de formare includ:
■ Instruirea in clasa: sesiuni de prelegeri, intrebari si raspunsuri despre legile de circulatie si strategiile de reducere a riscurilor.
■ Sala de clasa plus pe sosea: o componenta de condus completeaza un curs de clasa. Instructori de conducere ofera supravegherea si feedback-ul, deoarece conducatorii auto aplica recomandarile de la curs.
■ Instruire simulator: Simulatoarele ofera un mediu sigur pentru ca soferii sa exercite anumite sarcini.
■ Fitness: programele de fitness pot imbunatati rezistenta, forta, flexibilitate si coordonare care sustin controlul soferului asupra vehiculului. Instructorii pot adapta programul la nevoile individuale ale conducatorului auto.
■ Recalificare cognitiva: Aceste programe urmaresc in general imbunatatirea functionarii cognitive dupa o leziune sau o diagnosticare a unei afectiuni medicale.
Abilitati motorii
In timp ce soferul imbatraneste, scade puterea, coordonarea si flexibilitatea poate face dificila fixarea centurii de siguranta, intoarcerea capului pentru o verificare a punctului orb sau franarea sau intoarcerea brusca.
Auto-analiza
Instrumentele de auto-screening permit adultilor mai in varsta sa isi testeze abilitatile de conducere si pot evealua daca trebuie sa se adreseze abilitati competente sau cautarea unei evaluari suplimentare. Instrumentele, pe baza de masuri clinice, au fost reproiectate pentru a permite oamenilor sa se testeaza singuri.
Viziune
Pentru a conduce in siguranta, o persoana trebuie sa poata vedea semne, semafoare, marcajele de pe sosele si alte vehicule si face acest lucru in timp ce se deplaseaza si sub o varietate de lumini si conditii de vreme. Acest raport include informatii despre diferite masuri vizuale:
■ Acuitate statica: Capacitatea de a vedea o imagine cu contrast ridicat intr-un mediu bine iluminat. Acest lucru permite soferului sa citeasca semnele stradale.
■ Acuitatea dinamica: Capacitatea de a identifica obiecte in timp ce acestea, vizualizatorul sau ambele sunt in miscare. Conducatorii auto folosesc acuitatea dinamica pentru a urmari schimbarile in mediul de conducere.
■ Sensibilitate la contrast: Abilitatea de a vedea detaliile la un nivel scazut de lumina. Soferii cu sensibilitate scazuta la contrast pot avea dificultati in a vedea vehicule cu contrast scazut (de ex vehicul gri si sosea gri) sau marcajele de pe banda erodate, in special noaptea sau pe vreme umeda.
■ Camp vizual: Zona peste care o persoana poate vedea fara sa-si miste capul. Unii oameni au lacune in interiorul centrului vizual central, in timp ce altii au viziunea periferica limitata. Ambele pot limita capacitatea soferului de a detecta si de a reactiona rapid la potentialele pericole.
■ Atentie vizuala: Capacitatea de a procesa informatiile in campul vizual. Soferii cu deficiente de atentie vizuala nu pot procesa toate informatiile relevante pentru sarcini intr-o singura privire din campul vizual.
Echipa de cercetare a elaborat un raport care descrie fiecare instrument sau program si sintetizeaza cercetarea privind siguranta in conducere documentand validitatea masurii. Cercetarea s-a axat pe relatiile dintre scorurile soferilor si o varietate de rezultate, masuri care includ performanta pe sosea (de exemplu, masurata prin teste rutiere), performanta intr-un simulator de conducere, riscul de accident si incalcari pe baza rapoartelor privind accidentele de stat, accidente auto-raportate.
In timp ce un instrument util prezice performantele de conducere, acesta trebuie, de asemenea, sa fie fezabil sa fie facut. De exemplu, un scor pe instrumentul de evaluare al soferului ar putea furniza informatii utile despre abilitatile soferului, dar sa fie atat de scump sau dificil de facut ca beneficiul nu merita costul. Unele instrumente sunt potrivite doar pentru utilizarea in conditii clinice in timp ce altele ar putea sa fie utilizate in contextul unei agentii de licentiere.
Un panou care a inclus specialisti in reabilitarea soferilor si specialisti in licentiere au discutat despre cat de bine functioneaza instrumentele care au lucrat in setarile clinice si DMV. Au furnizat opinii cu privire la utilitatea instrumentelor de auto-screening si a programelor educationale pentru conducatorii in varsta. In cele din urma, au recomandat daca instrumentele erau adecvate doar pentru screening (decizia daca un conducator auto are nevoie de o evaluare suplimentara) sau ar putea sa fie utilizate pentru evaluare (determinarea unei agentii de licentiere daca ar trebui sa restrictioneze sau sa revoce permisul de conducere). Panoul au descris circumstantele in care instrumentul ar putea fi folosit (de exemplu, DMV-uri sau setari de terapie ocupationala).
Expertii au remarcat ca, in timp ce majoritatea instrumentelor care au fost incluse in raport ar putea fi utile intr-un set clinic si / sau DMV, multi au nevoie de cercetari suplimentare pentru a-si documenta eficacitatea in identificarea soferilor cu risc.