limitadevitezafranta

Articolul 4 din Declarația franceză din 1789 privind drepturile omului și ale cetățenilor afirmă: „Libertatea constă în a face orice ce nu prejudiciază pe alții …”. Aceste cuvinte istorice au părut adecvate ieri, când guvernul francez a anunțat o serie de măsuri pentru îmbunătățirea siguranței rutiere, inclusiv o reducere a limitei de viteză pe drumurile rurale fără separator de sens de la 90 km / h la 80 km / h. Mișcarea a provocat o reacție tristă, dar previzibilă, pe rețelele sociale și printre grupurile care reprezintă anumiți șoferi. Dar dacă Franța dorește să adreseze problema celor 3500 de decese care se produc pe drumurile sale în fiecare an, combaterea vitezei trebuie să fie o prioritate maximă.

Condusul unui vehicul la o viteză necorespunzătoare este văzut de unii ca un semn de libertate. Dar decesele cauzate de viteză sunt negarea absolută a libertății celorlalți. Cei care conduc cu viteză excesivă nu sunt confruntați aproape niciodată cu familiile victimelor. Cănd această întâlnire are loc, rezultatele sunt foarte emotionale, așa cum a arătat recent această campanie belgiană de siguranța rutieră.

Sofatul la viteză necorespunzătoare ucide și rănește mii de persoane în Franța în fiecare an. Numărul de morți de pe drumurile franceze a crescut în ultimii trei ani. Drumurile țării sunt considerabil mai letale (54 de decese pe milion de locuitori) decât cele din Spania (39), Germania (39) și Regatul Unit (29). Acum zece ani, drumurile franceze erau mai sigure decât cele din Spania. Bineînțeles că viteza nu este singura problemă și de aceea guvernul a anunțat, noi măsuri binevenite de combatere a condusului sub influența alcoolului și a distragerii atenției. Dar importanța vitezei este absolut esențială pentru siguranța rutieră.

Unele dintre țările cu cele mai bune performanțe în siguranța rutieră din Europa au limite de viteză mai mici pe drumurile rurale. Inclusiv Suedia la 70 km / h cu 27 de decese la un milion de locuitori. Norvegia (26), Elveția (26), Danemarca (37) și Olanda (37) au stabilit limita la 80 km / h.

Știința este clară: probabilitatea coliziunii și gravitatea rănirii crește exponențial, pe măsură ce viteza crește. Analiza științifică a modificărilor legale la limitele de viteză a arătat în repetate rânduri că, atunci când viteza scade, numărul deceselor și leziunilor scad. Când viteza crește, inversul este adevărat. Cercetarea în curs de desfășurare a OCDE realizată de un grup internațional de experți a analizat modificările limitelor de viteză și / sau introducerea sistemelor de camere de supraveghere în Ungaria, Suedia, Franța și Italia. Concluziile au fost consecvente: când viteza coboară, decesele și rănile se diminuează.

Modificarea propusă de guvernul francez este cea corectă. Decesele pe drumurile fără separator de sens reprezintă mai mult de jumătate din totalul deceselor din Franța. Combaterea vitezei necorespunzătoare pe aceste drumuri este o măsură inteligentă. Regiunea vecină a Flandrei din Belgia a redus recent limita echivalentă de la 90 km / h la 70 km / h, iar majoritatea sprijină măsura.

Problema la nivel politic pentru guvernul francez este ușor de explicat, dar greu de rezolvat. La nivel individual, depășirea vitezei nu pare riscantă, deoarece șansa unei coliziuni este relativ mică. Dar, la nivel societal, beneficiile reducerii deceselor sunt foarte substanțiale, atât din punct de vedere uman, cât și din punct de vedere economic: o singură moarte a drumurilor afectează viața multor oameni.

Cu înțelepciune, comunicările oficiale din jurul anunțului de ieri au arătat că impactul individual al schimbării de la 90 la 80 km / h este în orice caz marginal. Șoferii vor necesita doar 2 minute mai mult pentru a ajunge la destinație într-o călătorie tipică de 25 km, condusă la 80 km / h, în loc de 90. Un alt argument pozitiv în favoarea schimbării este acela că un șofer tipic poate economisi 120 EUR pe an conducând la limită redusă, în timp ce emisiile scad, de asemenea, cu 30%, conform estimărilor oficiale.

Totuși, rămâne de văzut dacă aceste mesaje vor funcționa. Rețelele sociale, care, în Franța, au văzut ieri o explozie de furie împotriva noilor măsuri, amplifică sentimentele individuale, răspândește informații false sau înșelătoare și, în actualul climat politic, poate duce la o revocare a politicii. Aceasta ar fi o greșeală cu un cost măsurabil în vieți, nu „likeuri”.

Sursa: ETSC.eu

Share: