
Noi sisteme de siguranță pentru mașini devin ”must-have” și în 2022
Nu există nicio îndoială că așteptările noastre pentru mașini noi sunt mai mari ca niciodată. Cu fiecare an care trece, conducerea autonomă devine o realitate din ce în ce mai răspândită, evaluările de cinci stele ANCAP sunt mai greu de obținut, iar listele de echipamente standard cresc.
Ne dorim mașini mai inteligente (și mai sigure) decât noi, iar producătorii răspund acestei dorințe într-o competiție fără sfârșit.
Acum, asistența șoferului și caracteristicile de siguranță care au fost cândva „premiere mondiale” sau, cel puțin, devin obișnuite pe modelele de top-spec și nu numai. În timp ce frânarea de urgență autonomă, avertismentele de părăsire a benzii de rulare și camerele cu vedere în spate sunt grozave, acestea nu mai sunt suficiente pentru a satisface cumpărătorul modern de mașini.
Iată în cele ce urmează noua tehnologie și caracteristicile la care ne așteptăm de la mașinile noastre, într-un material de analiză apărut în publicația australiană de profil Drive.
1. Airbagurile centrale

Deși suntem familiarizați cu airbagurile frontale, laterale și cortina, un airbag relativ nou devine obligatoriu pentru mașinile moderne: airbag-ul central.
Potrivit ANCAP (Australasian New Car Assessment Program), „airbagurile montate central sunt concepute pentru a oferi amortizare între capetele celor doi ocupanți de pe scaunele din față în cazul impactului lateral sau al răsturnării”.
„Aceste airbag-uri se declanșează din lateralul scaunului șoferului și pot minimiza leziunile la nivelul gâtului și al coloanei vertebrale”, explică ANCAP.
Câteva modele lansate în 2021 care au primit deja evaluări de cinci stele ANCAP au acest airbag – Toyota Yaris , Kia Sorento , Mazda BT-50 și Isuzu D-Max .
2. Control adaptiv al vitezei de croazieră cu trasarea benzii și Stop&Go

Ne amintim cum controlul de viteză de bază era un sistem futurist, dar în zilele noastre, nu este la fel de interesant dacă nu are adăugat cuvântul „activ” sau „adaptativ”.
Majoritatea sistemelor de control al vitezei de croazieră active sau adaptive folosesc sisteme bazate pe radar pentru a încetini sau accelera în funcție de fluxul de trafic și de poziționarea vehiculului din față.
Ofertele și mai avansate sunt capabile să identifice modificările live ale limitei de viteză și să se ajusteze în consecință, precum și să încetinească până la oprire la semaforul roșu sau în traficul „bară la bară”, înainte de a reporni.
Atunci când este asociat cu asistența de urmărire a benzii, controlul activ al vitezei de croazieră permite mașinii să conducă semi-autonom, menținându-vă centrat pe banda, virând în curbe și menținând o distanță de siguranță față de vehiculele care încetinesc în față.
3. Avertizarea „Ieșire în siguranță”

Siguranța completă a mașinii ar trebui să funcționeze și atunci când vehiculul dumneavoastră este oprit.
Pe Kia Carnival 2021 , sistemele de „avertizarea la ieșirea în siguranță” și „asistență la ieșirea în siguranță” folosesc senzori amplasați în apropierea luminilor din spate pentru a detecta potențialele pericole care se apropie atunci când mașina circulă cu mai puțin de 3 km/h.
Dacă este detectat un pericol care se apropie – cum ar fi un biciclist sau o altă mașină –, sistemul va acționa o alarmă și va încuia automat ușile pasagerilor folosind dispozitivul de blocare pentru copii până când pericolul va dispărea.
2021 Hyundai Palanca oferă , de asemenea , această capacitate, la fel ca și o serie de mașini Audi , cu toate că sistemul de „ avertizare la ieșire“ al Audi nu este în măsură să blocheze automat ușile.
4. Sisteme de parcare și ieșire la distanță
Mașinile avansate se pot parca singure sub supravegherea șoferului, dar mașinile mai avansate nici măcar nu au nevoie ca șoferul să fie în mașină.
Mașinile Tesla oferă o funcție opțională numită „Smart Summon”, care permite vehiculelor echipate să iasă în mod autonom dintr-un spațiu de parcare și să conducă aproximativ 60 de metri sau mai puțin până la proprietarul lor.
Mai nou, Kia oferă o versiune numită „Asistență la parcare inteligentă de la distanță” pe noul său model Sorento, permițând șoferilor să își mute mașina în mod autonom în și afară din spațiul mașinii, folosind cheia.
Justificarea este că mașinile pot intra și ieși în siguranță în locurile de parcare strâmte, fără a prinde șoferii și pasagerii în interior datorită spațiului limitat pentru deschiderea ușilor.
VEDEȚI AICI https://youtu.be/nlCQG2rg4sw
5. Fluxuri video live în punct mort

Majoritatea mașinilor moderne oferă un fel de monitorizare a unghiului mort, care vă avertizează asupra prezenței unui alt vehicul cu un bip sau cu vibrații ale volanului – dar unele modele mai noi duc lucrurile cu un pas mai departe.
Honda oferă ceva numit „LaneWatch”, care proiectează o imagine a părții laterale a mașinii, pe ecranul din bord, în timp ce Audi e-tron oferă proprietarilor opțiunea de a-și înlocui oglinzile laterale cu camere, care afișează un flux video în direct al unghiului mort, pe un afișaj de 7 inch la baza stâlpilor ușii.
Kia Sorento 2021 oferă un flux video live al punctului mort în afișajul șoferului digital, permițându-vă să verificați dacă există bicicliști, pietoni și mașini, fără a lua ochii de la drum. Un sistem similar este oferit și pe Hyundai Palisade 2021.
6. AEB de scanare a intersecției

Frânarea autonomă de urgență a devenit rapid o caracteristică obligatorie pentru mașini, de când a fost introdusă pentru prima dată la sfârșitul anilor 2000.
Deseori denumit pur și simplu „AEB” – Autonomous Emergency Braking, sistemul folosește senzori pentru a detecta obstacolele din calea vehiculului și viteza relativă a acestuia către acestea, intervenind pentru a frâna automat dacă șoferul nu începe să încetinească la timp.
Majoritatea mașinilor oferă acest lucru ca standard, dar unele vehicule îl oferă doar la viteze mai mari.
Cu toate acestea, apare o versiune mai specifică a acestei tehnologii, cunoscută sub denumirea de „sisteme de avertizare a coliziunilor de intersecție”, „AEB de joncțiune” sau „AEB de scanare a intersecției”.
Potrivit ANCAP, „sistemele de avertizare a coliziunii în intersecții folosesc sisteme radar sau similare pentru a detecta dacă vehiculele se apropie din lateral la intersecții și avertizează șoferul cu privire la o posibilă coliziune”.
Tesla susține că funcția „Full Self-Driving”, care nu a fost încă lansată, va permite modelelor sale să navigheze în mod autonom în intersecții complexe cu semafoare, semne de oprire și sensuri giratorii.
7. Camere aeriene sau de 360 de grade

În timp ce majoritatea modelelor moderne sunt acum echipate cu o cameră cu vedere în spate și senzori de parcare, unele oferă acum o „vedere de pasăre” a mașinii în împrejurimi printr-o cameră cu vedere de deasupra capului, o cameră de 360 de grade sau un afișaj generat 3D.
Acest lucru este util în special atunci când parcați și manevrați în spații înguste sau când încercați să măsurați perimetrele exterioare ale unei mașini deosebit de mari, cu unele sisteme capabile să mărească imaginea anumitor locuri din jurul mașinii pentru a le observa mai bine.
Producători precum Jaguar-Land Rover au luat expresia „360 de grade” la propriu, adăugând la anumite modele o vedere mărită a terenului ca și cum podeaua mașinii ar fi transparentă.
Tehnologia „ClearSight ground view” care este disponibilă pe mașinile Land Rover și Range Rover oferă o vedere clară a terenului de sub și direct în fața vehiculului, permițând șoferilor să evalueze cea mai bună abordare în deplasare.