
Proiect de lege privind radarele si ETSC
Suntem siguri ca cei care au propus Proiectul de Lege pentru modificarea art.109 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice cu amendamentele admise (PL.x 112) au avut intentii bune, dar poate nu au avut toate informatiile. Chiar daca in alte tari se procedeaza astfel, in Romania nu exista toti parametrii tarilor respective, iar solutiile nu pot fi copiate si in niciun caz nu au acelasi impact, dimpotriva.
Am obtinut opinia oficiala a European Transport Safety Council (ETSC) din Bruxelles vis-a-vis de acest proiect.
„Stimata Doamna deputata, Stimate Domnule deputat,
Va scriu in calitate de director executiv al Consiliului European pentru Siguranța Transporturilor (ETSC) cu sediul in Bruxelles, organizaţie independentă ce promovează siguranta transporturilor.
Am fost profund surpins si intristat de avizul Comisiilor reunite asupra proiectului de Lege pentru modificarea art.109 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice cu amendamentele admise, care este in contradictie cu bunele practici europene, nu este sustinut de niciul studiu si ar putea avea un efect negativ asupra sigurantei rutiere.
Proiectul de lege prevede ca dispozitivele destinate masurarii vitezei se vor instala exclusiv pe autovehicule care prezinta inscrisurile si insemnele distinctive ale politiei rutiere si care sunt pozitionate vizibil (art.109, punctul 4). In plus, in cazul utilizarii dispozitivelor radar va fi obligatorie presemnalizarea prezentei acesteia prin panouri de atentionare montate de administratorul de drum cu minimum 500m in localitate si cu minimum 2000 m in afara localitatii, dar nu mai mult de 1000 m in localitate si 4000 m in afara localitatii fata de radar (art.109, amendamentul 6).
In expunerea de motivare a acestui proiect, nu exista o fundamentare bazata pe date statistice, cercetare sau exemple de buna practica. Aprecierea subiectiva asupra motivelor pentru care actiunile de aplicare a legii au loc nu reprezinta un argument care poate justifica o astfel de masura care va ingreuna detectarea de catre agentii de politie a soferilor care depasesc limita de viteza legala si pun in pericol viata lor si altor partcipanti la trafic.
Viteza este una dintre principalele cauze ale accidentelor rutiere. In primele noua luni ale anului 2017, in Romania s-au produs 6,089 de accidente grave (1,346 persoane decedate, 5,756 ranite grav, 2,588 ranite usor) dintre care 1,161 (305 persoane decedate, 1,209 ranite grav si 876 ranite usor) s-au produs in urma nerespectarii vitezei legale.
Aplicarea legii rutiere in ce priveste viteza de circulatie, in combinatie cu masuri de crestere a gradului de constientizare a populatiei privind riscurile depasirii vitezei legale, reprezinta cea mai eficienta metoda de reducere a numarului de accidente rutiere grave.
Aplicarea legii rutiere in ce priveste viteza de circulatie se bazează pe principiul ca oamenii incearca sa evite sanctiunile. Cel mai important aspect este faptul ca oamenii au impresia ca există sanse mari sa fie penalizați atunci cand incalca o regulă (șansa subiectivă de a fi prins). Șansa subiectivă de a fi prins este in primul rand determinta de nivelul real de executare (sansa obiectiva de a fi prins). In afara de aceasta, este afectată de cât de mulți oameni vad sau aud despre operatiunile politiei. Prin urmare, șansa subiectiva de retinere poate fi marită prin1: mare, șansa subiectiva de retinere poate fi marită prin1:
- Aplicarea atât a activitatilor de aplicare a legii vizibile, cât și a celor « ascunse » (in masini neinscriptionate)
- Publicitate privind activități specifice de aplicare a legii (de exemplu, în mass-media naționala sau regionala)
- Feedback asupra rezultatelor activităților de aplicare a legii (de exemplu, in mass-media naționala sau regional)
In conditiile in care activitatiile politiei de aplicare a legii privind viteza legala de circulatie se rezuma la activitati vizibile si semnalizate, soferii vor avea certitudinea ca pe segmente de drum fara panouri de avertisment pentru radar, pot depasi viteza legala iar comportamentul lor va fi negativ influentat de aceasta certitudine.
Este important de subliniat faptul ca desi in anumite tari europene legislatia prevede ca radarele mobile sa fie vizibile si localizate in principal in zonele cu risc crescut de accidente, aceste tari dispun in paralel de un sistem extins de sisteme automate de supraveghere a vitezei (camere fixe, controale pe sectiuni de drum) care au grad sporit de eficacitate.
In Franta, sunt instalate radare mobile pe masini neinscriptionate care folosesc un flash infrarosu, nedetectabil de catre conducatori. La 1 iulie 20172, 382 de vehicule neinscriptionate au fost in traficul francez pentru a depista soferii care depasesc limita de viteza. Pana in 2017, soferul masinilor cu radar instalat din trafic trebuia sa fie jandarm sau politist in uniforma. Din Aprilie 20183, operatiunile masinilor dotate cu radar de detectarea a vitezei a fost subcontractata operatorilor private (civili).
Daca proiectul de lege mentionat mai sus este votat de plenul Camerei Deputatilor in sedinta de marti, 2 iulie, respectarea limitelor legale de viteza va fi foarte dificil de verificat, mai ales in conditiile in care:
- In prezent, in Romania nu functioneaza sisteme automate fixe de detectare a vitezei. Numarul de amenzi date cu ajutorul camerelor fixe de monitorizare a scazut de la 32,670 in 2011, la 4,550 in 2014 la 0 dupa anul 2014.
- Numarul amenzilor acordate in urma masurarii vitezei cu dispozitive radar mobile au scazut de la un million in 2011 la 710,520 in 2017.
- Obligativitatea de a monta panouri de atentionare pentru fiecare actiune a politiei pentru masurarea vitezei participantilor la drum va ingreuna acest proces si presupune resurse financiare suplimentare.
Conform Buletinului de Siguranta Rutiera, in 2016, aproximati trei sferturi dintre cetatenii romani (73,6%) apreciază că nivelul de siguranță pe drumurile publice din România este scazut sau foarte scazut)
Rata mortalitatii in Romania este de peste 3 ori mai mare decat a altor tari din Uniunea Europeana si aproape 2000 de oameni mor in fiecare an pe drumurile din Romania. Aceste vieti pot fi salvate prin masuri legislative eficiente si aplicarea legii in conditii normale. Am incredere ca votul dumnevoastra pentru proiectul de lege PL-x 112/2018 va fi unul negativ si veti contribui in continuare la salvarea de vieti.”
Cu stima,
Antonio Avenoso
Director Executiv European Transport Safety Council
1 Comisia Europeana, https://goo.gl/QuqAJy
2.Sursa :http://www.securite-routiere.gouv.fr/connaitre-les-regles/les-radars/les-types-de-radars/voiture-radar 3 3.Sursa : http://www.securite-routiere.gouv.fr/medias/espace-presse/publications-presse/mise-en-service-en-normandie-des-premieres-voitures-radar-conduites-par-un-operateur-prive