carta europeana a sigurantei rutiere
Date - Siguranta Rutiera

Statistici privind siguranța rutiera, 2017: Ce se afla in spatele cifrelor?Statistici privind siguranta rutiera

Statistici privind siguranta rutiera, 2017

Comisia Europeana – Bruxelles, 10 aprilie 2018

Intrebari si raspunsuri

Drumurile europene raman cele mai sigure din lume: in 2017, UE a numarat 49 de decese rutiere la un milion de locuitori, fata de 174 de decese pe milion la nivel global. Conform datelor Organizatiei Mondiale a Sanatatii, aproximativ 1,3 milioane de persoane mor anual pe drumurile din intreaga lume, dintre care 25.300 si-au pierdut viata in UE anul trecut.
Datorita unor actiuni decisive la nivel local, national si UE, UE a inregistrat progrese impresionante in ultimele decenii. Cu toate acestea, rata progresului a incetinit in ultima vreme. Dupa doi ani de stagnare (2014 si 2015), numarul de decese rutiere a fost redus cu 2% in 2016, si cu inca 2% in 2017. In timp ce ultimii doi ani da nastere la un anumit optimism, va fi foarte dificil pentru UE sa isi atinga obiectivul ambitios de a reduce la jumatate numarul de decese rutiere intre 2010 si 2020. Prin urmare, sunt necesare eforturi suplimentare de catre toti actorii pentru a imbunatati siguranta rutiera.

Graficul 1: Decese si obiective UE in perioada 2001-2020
Decese si obiective UE

Pentru fiecare persoana ucisa in accidente rutiere, inca cinci persoane sufera rani grave, cu consecinte care le schimba viata. Leziunile grave sunt frecvente si, adesea, mai costisitoare pentru societate din cauza necesitatilor de reabilitare indelungata si a nevoilor de asistenta medicala. Comisia estimeaza ca, in fiecare an, pe drumurile europene, 135 000 de persoane sunt ranite grav. Majoritatea acestora sunt utilizatori vulnerabili ai drumurilor, adica pietoni, biciclisti si soferi ai motocicletelor cu doua roti. Proportia lor este si mai mare in orase.

Cum au reusit statele membre sa reduca numarul de decese rutiere in 2017?

Ca tendinta generala, decalajul de performanta intre statele membre ale UE s-a restrans de la an la an. Dupa o discrepanta accentuata a inregistrarilor privind siguranta rutiera in Statele Membre in anii 1970 si 1990, o convergenta clara a inceput in anul 2000. Anul trecut, doar doua state membre ale UE au inregistrat o rata a mortalitatii mai mare de 80 de decese la un milion de locuitori, 2017, majoritatea statelor membre au avut o rata a mortalitatii rutiere sub 60 decese la un milion de locuitori, iar opt dintre acestea au ramas sub 40 decese la un milion de locuitori.

Graficul 2: Decese pe milion de locuitori pe tara – evolutie 2010-2017
Decese pe milion de locuitori pe tara

In 2017, statele membre cu cele mai bune rezultate pentru siguranta rutiera au fost Suedia (25) si Regatul Unit (27), urmate de Olanda (31), Danemarca (32), Irlanda (33) si Estonia (36). Pe de alta parte, statele membre cu cea mai mare rata de deces au fost Romania (98) si Bulgaria (96). In timp ce scaderea medie a numarului de decese rutiere din UE in perioada 2016-2017 a fost de numai 2%, unele tari au inregistrat progrese mult mai mari, cum ar fi Estonia cu -32% si Slovenia -20%.
In perioada 2010-2017, Grecia a inregistrat cea mai mare scadere a numarului de decese rutiere (-41%), urmata de Estonia (-39%), Letonia (-38%) si Lituania (-36%). In aceeasi perioada, media UE a fost de minus 20%.

Ce tipuri de drumuri si care dintre utilizatori sunt cei mai afectati?

Graficul 3: Decese rutiere in UE pe tipuri de drumuri

Decese rutiere in UE pe tipuri de drumuri

In ansamblu, doar 8% din accidentele rutiere din 2017 au avut loc pe autostrazi, fata de 55% pe drumurile rurale si 37% in zonele urbane.

Graficul 4: Decese rutiere in UE in functie de modul de transport

Decese rutiere in UE in functie de modul de transport

In 2017, utilizatorii vulnerabili ai drumurilor au reprezentat aproape jumatate din victimele drumurilor. 21% dintre toti cei ucisi pe drumuri au fost pietoni, 25% biciclete (14% au fost motociclisti, 8% au fost biciclisti si 3% au fost mopati). Decesele pietonilor si a ciclistilor au scazut cu o rata mai mica decat alte decese (cu 15% si, respectiv, 2% intre 2010 si 2016, comparativ cu scaderea totala a mortalitatii cu 20%).

Graficul 5: Decese rutiere in UE in functie de varsta
Decese rutiere in UE in functie de varsta

Peste 3.000 de tineri mor anual in accidente rutiere in UE. Aproape 14% dintre persoanele ucise pe drumurile din UE au varste intre 18 si 24 de ani, in timp ce doar 8% din populatie se incadreaza in aceasta categorie de varsta. Tinerii sunt mult mai susceptibili de a fi victime ale accidentelor rutiere decat orice alt grup de varsta. Datorita schimbarilor demografice in societatile europene, proportia de decese in randul persoanelor in varsta a crescut, de asemenea, in ultimii ani (22% in 2010 la 27% in 2017).

Cine sunt principalii actori in ceea ce priveste siguranta rutiera?

Statele membre ale UE raman principalii actori in imbunatatirea sigurantei rutiere, deoarece cea mai mare parte a politicilor de siguranta rutiera intra sub incidenta principiului subsidiaritatii (de exemplu, stabilirea vitezei maxime permise). Prin urmare, statele membre sunt invitate sa intensifice actiunile, punand accentul in special pe aplicarea regulilor de circulatie, precum si pe educatie si sensibilizare. Comisia sprijina statele membre in aceste eforturi:
• Reunirea factorilor de decizie, a expertilor, a ONG-urilor si a industriei in mai multe forumuri, cum ar fi Grupul la nivel inalt privind siguranta rutiera, comitete de experti, seminarii si evenimente europene privind siguranta rutiera.
• Prin Carta Europeana de Siguranta Rutiera, o platforma larga administrata de Comisie, cu mai mult de 3500 de membri astazi. Carta mobilizeaza entitatile publice si private, precum si societatea civila din toate cele 28 de tari ale UE, pentru angajamentele voluntare fata de actiunile de siguranta rutiera.
• Ziua europeana fara o moarte rutiera, coorganizata cu Reteaua de politie rutiera europeana in timpul Saptamanii europene a mobilitatii, este o campanie de sensibilizare la nivel european privind riscurile legate de siguranta rutiera.
• Prin studii si proiecte cofinantate de UE. Proiectul de cercetare SafetyCube, finantat prin H2020, a dezvoltat o noua resursa informationala bazata pe web pentru factorii de decizie in domeniul sigurantei rutiere si partile interesate.

Care sunt pasii urmatori la nivelul UE?

Declaratia de la Valletta privind siguranta rutiera, aprobata la o conferinta ministeriala din martie 2017 si adoptata in calitate Concluziile Consiliului, marcheaza angajamente ample din partea statelor membre, in special in ceea ce priveste leziunile grave, cu un nou obiectiv de reducere de 50% intre 2020 si 2030. Cu sprijinul acestui semnal politic puternic, Comisia lucreaza acum la un nou cadru ambitios privind politica in domeniul sigurantei rutiere pentru perioada 2020-2030. Obiectivul este de a raspunde mai bine noilor provocari, concentrandu-se pe o cooperare mai stransa intre toti actorii din domeniul sigurantei rutiere, o mai buna monitorizare si o finantare specifica. Acest nou cadru politic va fi insotit de o serie de masuri concrete care sa contribuie la crearea unor drumuri mai sigure si cu o valoare adaugata puternica a UE. Actiunile avute in vedere includ:

• Siguranta vehiculelor: luarea in considerare a celor mai recente evolutii tehnologice, cum ar fi sistemele de asistenta pentru soferi, pentru a evita accidentele si pentru a proteja pietonii si ciclistii.
• Gestionarea sigurantei infrastructurii: cresterea transparentei procedurilor si depunerea eforturilor pentru asigurarea unui nivel egal de siguranta a infrastructurii.
• Mobilitate cooperativa, conectata si autonoma: garantarea unei tranzitii sigure la aceste tehnologii, care ofera un potential de reducere a erorilor soferului (responsabile pentru aproximativ 90% din accidente), dar si crearea de noi provocari, cum ar fi interactiunea sigura cu alti participanti la trafic.

Comisia intentioneaza sa prezinte aceste initiative in primavara anului 2018.

Mai multe informatii
Toate informatiile, statisticile si cele mai bune practici, precum si studiile si rapoartele de proiecte pot fi gasite pe site-ul web al Comisiei: http://ec.europa.eu/roadsafety

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *