
Viteza excesiva
Viteza excesiva este una din cele mai mari probleme in siguranta rutiera, marind cu mult riscul producerii unui accident – este cauza principala in aproximativ 30% din accidentele de circulatie mortale.
Aproximativ 40-50% din conducatorii auto nu respecta viteza recomandata, iar 10-20% dintre acestia depasesc limita de viteza cu mai mult de 10km/h. Viteza creste riscul producerii unui accident rutier si, de asemenea, probabilitatea provocarii unor vatamari grave sau chiar a unui accident mortal.
Cum putem aborda problema vitezei
Nu exista o solutie unica. Sunt necesare mai multe masuri care sa vizeze semnalizarea rutiera, limitele de viteza si formarea conducatorilor auto. Limitele de viteza trebuie sa fie afisate in locuri vizibile si sa fie adaptate in functie de carosabil si de tipul vehiculelor. De asemenea, pot fi utilizate dispozitive de limitare a vitezei – denivelare sau drum ingustat.
Evaluarea necesitatii echiparii vehiculelor comerciale cu limitatoare de viteza si cu sisteme inteligente de adaptare a vitezei (ISA)
A fost comandat un studiu menit sa ofere o evaluare independenta a efectelor aplicarii Directivei 92/6/CEE(„directiva privind limitarea vitezei”, modificata de Directiva 2002/85/CE) in cazul vehiculelor comerciale, cum ar fi autobuzele si camioanele, in ceea ce priveste siguranta rutiera, mediul (consumul de combustibil si emisiile de CO2) si aspectele economice. De asemenea, studiul a analizat daca este necesar ca directiva sa fie modificata pentru a include si echiparea vehiculelor comerciale usoare, precum microbuzele si camionetele mai mici, cu limitatoare de viteza si sisteme inteligente de adaptare a vitezei.
Aplicarea legii
Controalele de politie si radarele descurajeaza conducatorii auto sa circule cu viteze excesive. In viitor, ar putea fi aplicate limite de viteza in orice loc si in orice moment, datorita noilor tehnologii – identificarea electronica a vehiculelor, sistemul de asistenta pentru viteza (ISA) si cutia neagra.
Proiecte
Proiectul VERA3 a testat un sistem care ar permite tarilor din UE sa efectueze schimburi de informatii privind incalcarea regulilor de circulatie. Acest sistem ar permite sanctionarea conducatorilor auto care nu respecta normele rutiere atunci cand calatoresc intr-o alta tara.