crestereavitezei

Exista multe motive pentru viteza individuala a soferilor. Calatorind la viteze mai mari ofera „recompensa” imediata (ca o perceptie, daca nu in practica) scurtarea timpului calatoriei. Acest beneficiu este intarit de fiecare data cand un sofer efectueaza o calatorie si se deplaseaza peste limita de viteza fara nici o consecinta adversa. Este important, in timp ce viteza mare este implicata intr – un procent foarte mare de accidente rutiere grave si fatale,  punctul de vedere individual al soferului este ca sansa de a avea un accident grav ca rezultat al depasirii limitei de viteza este destul de scazuta, astfel incat pericolul de accident nu este luat in considerare de catre soferi in comparatie cu amenintarea rapida a amenzilor pentru viteza.

Circumstantele calatoriilor individuale pot influenta alegerea vitezei de catre sofer. De exemplu, daca vehiculul este detinut de un angajator, soferul poate fi tentat sa conduca la viteze mai mari. Atunci cand un individ este sub presiune sau simte nevoia de a se grabi, pot fi selectate viteze nesigure. Uneori soferii accelereaza doar pentru distractie.

In mod frecvent, soferii vor pretinde ca nu au cunostinta de limita de viteza, de aceea necesitatea unor semne adecvate, chiar daca ignoranta nu este un motiv de aparare. Foarte important, unii cercetatori cred ca oamenii intotdeauna tind sa optimizeze nivelul de comportament cu risc in care se angajeaza, astfel incat acestia aleg sa conduca mai repede pe drumuri „mai sigure”, mai ales daca percep riscul redus al activitatii de executare. Altii au descoperit ca sofatul rapid da un sentiment de emotie sau de realizare.

Majoritatea soferilor se considera superioari in ceea ce priveste calificarea. O serie de studii realizate in diferite tari din intreaga lume demonstreaza ca pana la 90% dintre soferi considera ca acestia sunt un sofer cu risc mediu, chiar mai scazut. Din acest motiv, soferii cred ca pot calatori peste limita si nu se pun in pericol. In orice caz, multi considera limitele ca arbitrare si nu inteleg pe deplin riscurile mai mari asociate chiar cresteri mici ale vitezei.

In plus, un factor important in multe tari este presiunea aplicata de managerii de flota si de angajatori pentru a fi mai productivi (adica sa conduca mai repede), in timp ce operatorii de transport public si soferii insisi sunt supusi presiunii de a respecta calendarele provocatoare si chiar maresc viteza in timp ce transporta pasageri si bunuri.

Cresterea motorizarii

Cu o mai mare motorizare si dezvoltare economica exista o cerere crescanda de a construi drumuri la un standard mai inalt pentru a reduce timpul de calatorie si congestionarea. Aceasta inseamna viteze mai mari – dar la viteze mai mari, numarul si gravitatea accidentelor vor creste pentru toate tipurile de utilizatori de drumuri daca nu se iau masurile adecvate. Raportul mondial privind prevenirea accidentelor rutiere ilustreaza aceste tendinte generale si face estimari pe baza acestora. Acestea arata ca, desi numarul de decese din tarile cu venituri ridicate va scadea cu 27% in perioada 2000-2020, la nivel global va exista o crestere de 67%. In Asia de Sud, aceasta crestere este estimata la 144%.

 

STUDIU DE CAZ – Soferii comerciali sunt presait sa accelereze si sa „goneasca”, Ghana

Comentariile soferilor de taxi / autobuz au fost obtinute din sondajele efectuate in 2007 de catre Canalul TV 2 din Ghana si de Comisia Nationala pentru Siguranta Rutiera:
• „Noi conducem cu viteze mari”.
• „Nu exista nici o aplicare a legii pentru viteza.”
• „Din cauza tintelor de vanzari ridicate, suntem sub presiune. Nu poti face nimic. Mereu te gandesti la incarcare.
• „Este posibil sa dureze doua ore doar pentru a ajunge la bariera (oras), astfel incat unii isi pierd rabdarea si incep sa accelereze.”
• „Legea de la statia de autobuz este ca daca doua masini te depasesc, trebuie sa incepi din nou “cursa”(adica sa-ti pierzi locul din coada), dar proprietarul nu intelege acest lucru, de aceea suntem intotdeauna sub presiune. „*

* La statiile de autobuz / taxiuri, soferii coboara pentru pasageri in ordine, plecand doar cand sunt plini. Soferii incearca sa pastreze aceasta comanda pe ruta. Cu toate acestea, daca un autobuz este depasit de cel putin doua autobuze originale in spatele lui, el isi pierde pozitia si este impins doua locuri in coada de asteptare de la urmatoarea statie de autobuz. Aceasta inseamna o intarziere suplimentara inainte ca autobuzul sa se umple si sa fie pregatit sa porneasca din nou. Acest lucru duce la accelerarea si curse, deoarece plata este dependenta de numarul de calatorii si de numarul de pasageri transportati.

Din modulul – De ce sa ne concetram asupra vitezei?

Share: