
Biciclistii in Uniunea Europeana
Biciclistii – Utilizatori de trafic vulnerabili
Din totalul deceselor provocate de accidentele rutiere in UE, cele in care sunt implicati biciclistii reprezinta 8 % – procent in usoara crestere. UE actioneaza in diverse domenii pentru a spori siguranta biciclistilor.
Masuri de siguranta obligatorii
O serie de dispozitive de securitate sunt obligatorii pentru toti biciclistii din UE: frane, sonerie si elemente reflectorizante. Unele tari prevad masuri suplimentare in ceea ce priveste vizibilitatea, portul castii, scaunele pentru copii si varsta minima pentru a circula cu bicicleta pe soselele publice.
Proiectarea vehiculelor si tehnologia
Anumite modificari in proiectarea autoturismelor si a vehiculelor grele pot reduce riscul de vatamare a biciclistilor – in special proiectarea partii frontale a autovehiculelor in vederea minimizarii socului transmis in caz de coliziune si echiparea vehiculelor grele cu oglinzi pentru unghiul mort. De asemenea, unele automobile noi sunt echipate cu sisteme de detectare automata a biciclistilor, care pot activa franele pentru a se evita un accident.
Infrastructura si gestionarea traficului
Crearea de piste pentru biciclisti care delimiteaza traficul ciclist de cel auto contribuie la reducerea riscului producerii unor coliziuni cu autovehiculele. De asemenea, aplicarea unor limite inferioare de viteza (30 km/h sau 20 mph) este o masura utila.
Proiecte finantate de UE
• SAFECYCLE s-a derulat pana in 2012 si a identificat o serie de aplicatii e-siguranta.
• BIKEPAL sporeste gradul de informare a factorilor de decizie si a studentilor cu privire la aspecte legate de siguranta biciclistilor.