droguri-alcool-lavolan

Conducatorii auto din Europa trebuie sa indeplineasca anumite standarde minime privind aptitudinile fizice si psihice necesare pentru obtinerea permisului de conducere. Totusi, fiecare stat membru poate introduce cerinte mai stricte.

Legislatia UE a fost revizuita pentru a permite persoanelor care sufera de epilepsie, diabet si alte boli care pot influenta capacitatea de a conduce sa se poata in continuare urca la volan, atata timp cat starea lor poate fi controlata.

Soferii profesionisti sunt supusi unor controale mai stricte privind aptitudinile lor fizice si psihice. In baza noilor reguli, acestia vor fi nevoiti sa se supuna unui control medical periodic, o data la cinci ani.

Consumul de alcool si droguri la volan
Anual, in Europa, aproape 25% din accidentele rutiere si circa 6 500 de decese produse in aceste accidente sunt puse pe seama consumului de alcool sau droguri la volan. Consumul de alte substante (medicamente sau droguri), separat sau in combinatie cu alcoolul, este o problema de siguranta rutiera.

Toate tarile din UE prevad o limita maxima pentru alcoolemia admisa la volan. Pentru alte droguri, legea nu prevede intotdeauna limite. Evaluarea pericolului devine o sarcina si mai complicata atunci cand sunt combinate droguri diferite.

In 2013, Comisia a publicat un studiu privind prevenirea consumului de alcool la volan cu ajutorul sistemelor antidemaraj cu alcoolmetru. Studiul a analizat eficienta acestor sisteme in prevenirea accidentelor rutiere, precum si costurile si beneficiile diferitelor optiuni de implementare.

In 2006, UE a lansat proiectul DRUID, derulat pe o perioada de patru ani, pentru a studia efectele consumului de substante „psihoactive” (care pot induce alterarea starii psihice) asupra capacitatii de a conduce un vehicul. Proiectul implica cercetatori din peste 20 de tari si dispune de un buget in valoare de 18 milioane EUR, fiind una din cele mai remarcabile initiative de acest tip in Europa.

Oboseala
Oboseala este cauza producerii a 10-20% din accidentele rutiere. In special, soferii de camion sunt expusi riscului de a produce un accident din acest motiv. Legislatia UE prevede limite maxime pentru timpul de condus autorizat.
O modalitate de a reduce accidentele de acest gen ar fi echiparea vehiculelor cu sisteme de monitorizare care sa-i alerteze pe conducatorii auto atunci cand acestia dau semne de oboseala.

Share: