safesystemintrafic

In toate regiunile lumii, pentru a preveni moartea in trafic si raniri grave, trebuie creat un sistem de trafic mai adaptat la vulnerabilitatile fizice ale utilizatorilor sai – cu utilizarea mai multor sisteme de protectie pe vehicule impotriva accidentelor si drumuri mai sigure. Abordarea in conditii de siguranta, exemplificata de Vision zero (Suedia), Siguranta durabila (Olanda) si Safe System (Australia) ar trebui sa stabileasca cadrul pentru gestionarea pe termen lung a vitezei pe drumurile unei tari.

Figura 1.7 ilustreaza sistemul sigur in termeni conceptuali.
SafeSystem

Scopul unui sistem sigur este de a realiza un sistem rutier care sa permita eroarea umana fara a duce la deces sau vatamari grave. Recunoaste limitele de forta la care corpul uman le poate supravietui si se concentreaza pe abordarea sistematica a diversilor factori implicati in anumite tipuri de accidente pentru a reduce riscul de ranire. Accidentele sunt intotdeauna probabil sa se intample, chiar daca exista un accent continuu asupra prevenirii. Abordarea in conditii de siguranta a sistemelor urmareste sa minimizeze gravitatea vatamarilor la un accident si se bazeaza pe premisa ca utilizatorii de drumuri nu ar trebui sa moara din cauza unor deficiente ale sistemului.

O piatra de temelie importanta in contextul Sistemului Sigur este ca ingrijirea vietii si a sanatatii umane este considerata mai importanta decat orice altceva. Acest lucru este clar exprimat in Vision Zero in care se pune accent pe o abordare etica a sigurantei rutiere. Scopul pe termen lung este ca nimeni sa nu fie ucis sau ranit grav in trafic. Baza morala a Vision Zero corespunde punctelor de vedere adesea adoptate in legatura cu calatoriile feroviare, maritime sau aeriene.

Consecintele pentru gestionarea vitezei adoptand abordari de tip „Safe-system” sunt, de exemplu:

  • o limita de viteza de 30 km / h utilizata in zonele rezidentiale unde exista un amestec de utilizatori vulnerabili ai traficului si trafic de autovehicule
  • o reducere a probabilitatii de accidente fatale la impactul intersectiilor (adesea este preferabil sa se construiasca un sens giratoriu in loc sa se instaleze semafoare si se recomanda limitarea vitezei in apropiere la mai putin de 50 km/h)
  •  o reducere a probabilitatii accidentelor fatale pe drumurile cu doua cai unice (barierele mediane ar trebui utilizate in traficul intens sau limitele de viteza trebuie mentinute sub 70 km / h)

Scopul tarilor cu venituri mici si mijlocii ar trebui sa fie in primul rand stabilizarea situatie problematice si, in al doilea rand, crearea unor politici de siguranta rutiera, inradacinate in „bunele practici”, asa cum au demonstrat tarile cu performante mai bune. Gandirea sistematica poate contribui la nevoile imediate ale tarilor cu venituri mici si mijlocii si, ca si in cazul tuturor tarilor, la imbunatatirea mai rapida si pe termen lung a sigurantei rutiere.

Abordarea in conditii de siguranta necesita ca managerii de sisteme sa inteleaga cauzele accidentelor pentru a evalua riscul de accidente. Este esential ca factorii cheie de risc care contribuie semnificativ la accidente sa fie identificati si intelesi. Pentru a contribui la acest obiectiv, trebuie sa se puna in aplicare sisteme de colectare si analiza precise privind accidentele si prejudiciile, in cazul in care acestea nu exista deja.

Elementele cheie ale “Safe Sytem” sunt:

Gestionarea vitezei

Programe de infrastructura pe scara larga bine orientate, imbunatatirea sigurantei vehiculelor si aplicarea unor limite de viteza adecvate vor reduce probabilitatea producerii de accidente si / sau vor reduce gravitatea lor la niveluri supravietuitoare. De exemplu, nu este posibila reducerea vitezelor pe drumurile rutiere sub 50 km / h (viteza la care ar putea supravietui in urma unei coliziuni, impactul fiind lateral) daca exista arbori sau stalpi adiacenti autostrazii. Raspunsul consta in eliminarea pericolelor sau instalarea de bariere de protectie. S-ar putea lua in considerare si alte masuri de reducere a probabilitatii de pierdere a controlului vehiculelor sau a vehiculelor care parasesc soseaua, inclusiv asigurarea de benzi de asfalt si si semnale audio, impreuna cu vehiculele echipate cu caracteristici electronice de control a stabilitatii. Pe de alta parte, limitele de viteza de 30-50 km / h in zonele cu risc crescut de accidente pietonale vor reduce in mod semnificativ riscul de deces al pietonilor.

Aceste exemple presupun ca utilizatorii de drumuri respecta regulile rutiere. Cu toate acestea, provocarile inerente pentru descurajarea comportamentului neconform sunt substantiale, iar in tarile cu venituri mici, imbunatatirile in ceea ce priveste formarea noilor soferi si imbunatatirea aplicarii legii trebuie sa joace un rol important.

Concentrare pe importanta sigurantei vehiculelor

Imbunatatirea flotei de autovehicule a unei tari ofera avantaje majore si ar trebui facute cat mai multe posibil pentru a incuraja cumpararea si furnizarea de vehicule sigure. Astazi, majoritatea masinilor moderne protejeaza un ocupant cu centura de siguranta pana la o viteza de aproximativ 70 km / h intr-o coliziune frontala si pana la aproximativ 50 km / h in impact lateral. Consiliul European pentru Siguranta Transporturilor ETSC a estimat ca, daca fiecare proprietar de autovehicule si-ar moderniza vehiculul peste noapte cu cele mai sigure sisteme din clasa sa, atunci numarul de decese pe drumurile Europei ar scadea cu 40-50%. Este probabil ca o astfel de dezvoltare in tarile cu venituri mici si mijlocii sa aiba ca rezultat beneficii mult mai mari.

Imbunatatirile privind siguranta pietonilor pentru vehicule si tehnologia imbunatatita de detectare a obiectelor vor duce, de asemenea, la o severitate mai scazuta a rezultatelor de impact. Beneficiile adaptarii inteligente la viteza sunt acum disponibile oricarei tari pregatite sa legifereze pentru furnizarea de vehicule noi si sa dezvolte si sa mentina hartile digitale necesare pentru limitele de viteza. Aceasta este o oportunitate importanta pentru reduceri majore ale traumatismelor rutiere, dar va fi nevoie de o conducere puternica a guvernului pentru a o implementa.

Gestionarea drumurilor si siguranta retelei rutiere

In timp ce noile drumuri ofera un nivel imbunatatit de siguranta, adevarata provocare este modul de stabilire si de aplicare a limitelor de viteza pe reteaua rutiera existenta. In cazul in care viteza este prea mare din cauza standardului rutier (risc ridicat de accidente) si solutiile de infrastructurii nu sunt eficiente din punct de vedere al costurilor va fi nevoie sa se coboare si sa se aplice limitele de viteza existente. Cu toate acestea, publicul trebuie sa fie informat de ce se face acest lucru si cum ei vor beneficia de astfel de schimbari.

Din modulul – De ce sa ne concetram asupra vitezei?

Share: